26 maart 2024

Terugblik op Alpha-weekend parochie H. Drie-eenheid

Beste bezoeker van de website,

U heeft een poosje geleden kunnen lezen hoe in IJsselstein een Alpha-cursus van start gegaan is. Inmiddels is ook het alpha-weekend achter de rug. Om u een idee te geven van wat zo’n weekend inhoudt: bij deze een verslag.

Maar wat schrijf je in een verslag?

Je kunt de plek beschrijven (We waren in een groot klooster in Helvoirt waar de sfeer van de paters van vroeger nog aanwezig is maar dat nu gebruikt wordt als bezinningscentrum en waar het bruist van leven).

Je kunt het eten beschrijven (super lekkere en goed verzorgde maaltijden in de refter, geserveerd door vrijwilligers uit het dorp. De afwas deden we zelf. Door ons zelf gebakken lekkernijen zoals chiffontaart en wortelcake.)

Je kunt de activiteiten beschrijven (film en gesprek over “de Heilige Geest”, bijwonen van de zondagsdienst in de intieme kapel, een wandeling langs een koe, een avond met een grappig spelletje, aanbidden van de Heilige Geest door middel van een “ministry-gebed).

Maar dit klinkt allemaal nogal afstandelijk. Hoe voelde dat nou, dit weekend, wat heeft het spiritueel gebracht? Alle groepsleden hebben geprobeerd u in één zin duidelijk te maken wat het met hen deed:

• Het gebed om de H. Geest was als een mantel van liefde om me heen.
  • De relatie met God vernieuwen, blijven bidden met dankbaarheid & hulp vragen in alles wat ik nodig heb.
  • Na een tijdje geworsteld te hebben met een vraag heb ik daarop een levensveranderend inzicht gekregen.
  • Persoonlijk betekent het Alpha weekend voor me niet alleen ‘please, thank you, sorry’ zoals in het hoofdstuk van de Alphacursus ‘bidden – waarom en hoe’ uitgelegd wordt, maar ook ‘het delen van mijn ziel’. Opnieuw een JA-woord tegen God durven zeggen.
  • Ik heb innerlijke kracht en een rustig gevoel ontvangen.
  • Het was heerlijk dat er voor mij persoonlijk gebeden werd, en dat er benadrukt werd dat ik geliefd was. Mijn ziel werd geraakt.
  • Voor mij was dit weekend de kans om weer klaar te staan voor de Heilige Geest om in dienst te zijn van de Heilige Geest, om de woorden die Hij aan mij geeft dóór te geven aan de persoon waar ik op dat moment voor bid.
  • De “vernieuwing” van de Heilige Geest.
  • Een kort weekend waarin het gebed en de verdieping het vuur van de heilige geest weer aanwakkert.

Zoals u kunt lezen was het een mooi en succesvol weekend.

Deze alpha-cursus is bijna afgelopen: nog 2 maandagavonden te gaan. Het thema van de laatste avond is: “Hoe nu verder?” Wij weten het antwoord nog niet: gaat deze groep of een deel van de groep verder met nieuwe onderwerpen? Gaan we deze cursus herhalen, en hoe/waar/wanneer/door wie dan? Gaan we op meerdere plekken starten? Dat weten we allemaal nog niet. Hoe groter de behoefte hoe groter de stimulans om door te gaan, dus mocht u interesse hebben om deel te nemen: laat het dan weten aan secretaris@3eenheidparochie.nl .

Groeten van Jokelien Voorbij, deelnemer Alpha-cursus IJsselstein

Andere berichten