Liturgische kalender en cirkel

Liturgische kalender

Bronzen deurpanelenDe liturgische kalender geeft voor de zon- en feestdagen gedurende het kerkelijk jaar weer welke lezingen er op die dag worden gehouden en welke psalm tussen de 1e en 2e lezing wordt gebruikt. Daarnaast wordt telkens de liturgische kleur aangegeven.

In de liturgische kalender worden drie jaren onderscheiden:

• Jaar A: de evangelielezingen komen voornamelijk uit Mattheus.
  • Jaar B: de evangelielezingen komen voornamelijk uit Marcus.
  • Jaar C: de evangelielezingen komen voornamelijk uit Lucas.
  • Jaar A, B en C: het evangelie van Johannes wordt in de loop van de drie jaren gebruikt.

Het huidige liturgisch jaar loopt van 3 december 2023 tot en met 24 november 2024 en is een B-jaar.
Open hier de Liturgische-kalender-2023-2024

Liturgische cirkel

Liturgische jaarcirkelDe liturgische cirkel geeft een grove indeling aan van het liturgisch jaar inclisief de liturgische kleur van de paramenten tijdens de vieringen.
Het liturgisch jaar wordt onderverdeeld in de volgende perioden:

• Advent
    De vier zondagen voorafgaand aan Kerstmis.
  • Kersttijd
    Vanaf de avond voor Kerstmis tot en met Driekoningen.
  • Tijd door het jaar
    Van na Driekoningen tot en met carnaval.
  • Veertigdagentijd
    De vastenperiode vanaf Aswoensdag tot en met Paaszaterdag.
  • Paastijd
    Vanaf de avond voor Pasen tot en met Pinksteren (inclusief Hemelvaaar en de pinksterweek).
  • Tijd door het jaar
    Vanaf Pinksteren tot aan de Advent (inclusief Allerheiligen en Allerzielen).