Nieuwe Bavo-werkjaar

11 september 2024

(toespraak van kerkvoorzitter Gerard Kooijman tijdens de opening van het werkjaar 8-9-2024)

Beste mensen, wat fijn dat jullie er weer bij zijn.

Zonder bezoekers is er geen kerk. Overigens zonder vrijwilligers gaat het ook niet en het doet ons goed dat er veel mensen uit de geloofsgemeenschap op een of andere manier willen mee helpen.

Voor de grote vakantie hebben we het werkjaar geëindigd met de buitenviering en een week later met het bedanken van de Bavo vrijwilligers door hen een BBQ aan te bieden. Beide activiteiten zijn ook afhankelijk van het weer. Je zit niet te wachten op een regenbui. Bij de BBQ was er natuurlijk even wat regen.  Gelukkig ging tijdens het buitje het inschikken onder de tent best goed.  We hebben het eigenlijk best getroffen omdat wij de tent hebben overgenomen van de Zonnebloem en daar passen heel veel vrijwilligers in.

In de komende maanden staat er best veel op het programma. Van serieuze tot feestelijke momenten. Bekend is gemaakt dat op 22 september Pastoor Van der Vegt afscheid neemt van onze parochie en naar een nieuwe parochie in het oosten van het land gaat. Als het goed is heeft u een uitnodiging gezien voorzijn afscheid in de Basiliek van IJsselstein en u bent daar van harte welkom. Snel daarna wordt op 6 oktober pastoor Ambting geïnstalleerd tijdens een viering in de Basiliek van IJsselstein. Tevens wordt daar het hele pastorale team voorgesteld. Wat nieuw zal zijn is dat pastoor Ambting verantwoordelijk is voor onze parochie en de parochie Licht van Christus in Vleuten en de Meern. Pastoor Ambting krijgt dus te maken met twee aparte parochies, elk met een eigen bestuur. Dat is nieuw en een flinke klus voor de nog ‘jonge’ pastoor. Hoe dat allemaal zal gaan lopen weten we nog niet. Laten we pastoor Ambting en zijn collega’s eerst maar verwelkomen en de tijd geven om zich in te werken. Wij hebben gevraagd of zij te zijner tijd ook hier in Harmelen willen komen.

Uiteraard zijn er ook bijzondere momenten waar jullie allemaal voor uitgenodigd zijn. Mag ik jullie vragen om dit jaar eens iemand mee te nemen. Verras iemand met een uitnodiging, entree is gratis. Aan het eind van de maand, 22 september, geeft de Bazuin een concert. Laat je verrassen door het muzikale spektakel van de fanfare. Een maandje later, op 15 oktober, is er een heel ander concert. Bravissimo, ons eigen koor verzorgt een optreden van enerzijds religieuze liederen en in het tweede deel de meer populaire liedjes. Mijn verwachting is dat het bekende liedjes zijn die ook deels meegezongen kunnen worden. Een boeiende uitvoering waar de koorleden stevig aan het oefenen zijn om er iets moois van te maken. Traditiegetrouw is er midden december de kerstsamenzang. Jullie zijn nu al uitgenodigd voor 15 dec. Dit jaar zal er weer bijzondere versie van de Kerstsamenzang worden gemaakt met de koren, muziek en toneel. Tijdens de TOP2000 van afgelopen jaar konden we een mooi verhaal horen over de belevenissen van de vierde koning. Een verrassend verhaal over een koning die niet in de stal aan kwam. Wat het verhaal op de aanstaande TOP2000 zal zijn blijft tot het laatste moment een verrassing. Dus kom op 28 dec en luister mee.

Binnenkort krijgen jullie allemaal een uitnodiging om als koorlid mee te doen met een éénmalige uitvoering. Een koor samengesteld uit geoefende en ongeoefende zangers. Net als twee jaar geleden wordt op een beperkt aantal dagen gerepeteerd. Het was toen een groot succes. Wij gaan zeker de mensen die twee jaar geleden dit met veel plezier gedaan hebben ook benaderen. Er wordt nog hard gewerkt aan de teksten en kort voor Pasen zal de uitvoering zijn.

De bezetting van de Bavonootjes wisselt per jaar. De oudere kinderenstoppen na groep 8 en jongeren stromen in vanaf groep 4. Dit schooljaar is de bezetting wel erg laag gestart. Zouden jullie thuis of bij de kleinkinderen willen vragen of zij mee willen doen. Kom eens kijken hoe het is om in een koor te zingen. Op de maandag, na school, wordt er geoefend. Meer informatie in de BijBavo en de Nieuwsbrief.

Gezien het mooie weer mag ik u uitnodigen om straks buiten koffie te drinken en nog eens na te praten. Als u zich wilt aansluiten bij de BAVO vrijwilligers dan hoor ik dat graag. Er zijn altijd mooie, kleine en wat grotere activiteiten te doen, dat kan een paar keer per jaar zijn of wat vaker. Wie weet zit er wat tussen dat bij jouw past.

Gerard Kooijman

Andere berichten