Terugblik Barbaraweekend 2024

10 september 2024

Het Barbaraweekend van 7 en 8 september was zeer geslaagd. De datum was bewust gekozen om aan te sluiten bij de “Authentieke Dag” in het dorp Vreeswijk. Op zaterdag is de kerk zeer druk bezocht door jong en oud. In de kraam op de Koninginnenlaan werden loempia’s en poffertjes verkocht. Deze vonden gretig aftrek. De kinderen die een kleurplaat inleverden kregen de poffertjes gratis.

In de kerk was een tentoonstelling ingericht over de Barbarakerk. De historie, de activiteiten, het beheer en de inzet van vele vrijwilligers kwam hierin ruim in beeld. Voor velen een stuk herkenning en voor anderen leuke informatie om te lezen.

Ook lagen er wenskaarten in de kerk waar iedereen een wens op kon schrijven. Veel wensen waren zeer persoonlijk voor iemand. Er waren ook meer algemene wensen “dat iedereen lief doet” , “dat er overal vrede is”  , “dat iedereen gelukkig is” , “voor allen verbondenheid”, “dat de wereld er met elkaar uitkomt”

Op zondag was er de eucharistieviering waarin alle koren samen zongen. De kerk was extra mooi versierd met wit/gele linten en prachtige bloemen.

Aan het einde van de viering hebben twee parochianen de Willibrordplaquette ontvangen. Riet Goes en Johan Lindenaar zijn beide al zeer lange tijd, vanaf 1985, actief in verschillende functies. Zij zijn het gezicht van de vieringen verzorgd door de Tekstgroep. Ze hebben deze bisschoppelijke onderscheiding zeker verdiend.

Twee andere parochianen werden ook extra in het zonnetje gezet. Jopie van Straaten en John Schoordijk zijn het afgelopen jaar gestopt als lector. Een oorkonde, bos bloemen en een welgemeend applaus viel hen ten deel.

Voor pastoor van der Vegt was deze viering de laatste in de Barbarakerk. Het officiële afscheid volgt 22 september, maar nu werd er kort aandacht aan besteed. Een klein beeldje van de Heilige Barbara moet de herinnering aan zijn leven op de pastorie en de vieringen in de kerk levend houden.

Voor de geïnteresseerden nog even de opbrengsten:
Verkoop boeken/noveenkaarsen € 10, Verkoop loempia’s € 126, Verkoop poffertjes € 236, Verloting € 480 en collecte € 420.

Andere berichten