Nieuws van Caritas

12 juli 2024

Actie vakantietas

Vanaf 2020, het eerste jaar van Corona, hebben wij voor gezinnen die niet op vakantie konden gaan, bonnen gegeven van plaatselijke winkeliers om toch iets leuks te doen in de vakantie. Zo konden de gezinnen midgetgolfen en een pannenkoek eten, ijsje kopen, tijdschrift kopen. Verleden jaar werd er ook een zomeractie vanuit de Ontmoetingskerk georganiseerd. Dit jaar zijn wij gezamenlijk als kerken opgetrokken. Onderstaand stukje is geschreven door een diaken van de Ontmoetingskerk.

Dit is het tweede jaar dat we de vakantietas maakten voor kinderen uit IJsselstein waarvan bijvoorbeeld de ouders bekend zijn bij de voedselbank. Het gaat om kinderen in de basisschool leeftijd. Ook deze kinderen gunnen we een geweldige zomervakantie door hen een mooie gevulde rugzak aan te bieden. Dat doet de Ontmoetingskerk samen met Caritas van de katholieke kerk. Samen nemen zij dit jaar het voortouw vanuit de gezamenlijke diaconieën (DOIJ). De DOIJ kent u wellicht, zij organiseren ook de jaarlijkse kerstpakketten.

Ook dit jaar is de vakantietas goed gevuld en dat was niet gelukt zonder sponsoren. Wederom zijn we geraakt door het warme hart van IJsselsteinse ondernemers, directies en bestuurders. IJssalon Luigi, zwembad De Hooghe Waerd, Molen de Windotter, Fulcotheater/bioscoop, Readshop/Logica en Snuisterije: heel erg bedankt voor alle steun, adviezen, vriendenprijsjes, vrijkaartjes en bijdragen.

Wat zit er dan in die tas? Daarin vinden de kinderen bijvoorbeeld gratis ijskaartjes van Luigi, gratis zwembadkaartjes voor De Hooghe Waerd, gratis bioscoopbezoek en nieuw dit jaar: een molenbezoek aan de IJsselsteinse molen de Windotter.

Tijdens het inkopen vroeg iemand me hoe hij zijn bijdrage kon storten. Dat leidde tot een berichtje op social media. Geweldig hoe daar op is gereageerd en dank als u ons financieel heeft gesteund.

Door de samenwerking met Caritas hebben we een groter bereik gekregen. Het aantal kinderen verdubbelde vergeleken met vorig jaar. Dit jaar zijn het er meer dan 60. Dat betekent dat het werk dat we doen belangrijk is in het kader van lokale armoedebestrijding.

Was het vorig jaar vooral een ‘eenvrouwsactie’, dit jaar vormde zich een projectgroep van totaal 8 personen die meehielpen bij het bedenken, inkopen, inpakken, afleveren en uitdelen. Het was soms even flink aanpakken maar de vakantietas lijkt een blijvertje te worden. Wij hopen dat de kinderen en de gezinnen er blij mee zijn en zo een fijne start van de zomervakantie hebben.

Andere berichten