31 maart -1 april Pasen 2024

• 2de lezing Kol 3,1-4
  • Evangelie: Joh 20,1-9

Grote opruiming

Een groep wielrenners moest plotseling vol in de remmen.  Ze kwamen met Pasen langs een kerk. Voor hun wielen vielen duivels en onreine geesten en gekke gedachten op het asfalt, duivels die met een grote boog uit de kerk geschopt waren.  Eén wielrenner vroeg: wat is er gebeurt met jullie? Hij kreeg als antwoord: “ wij gingen met de mensen – vandaag met Pasen- de kerk binnen, maar WIJ werden eruit geschopt.”

Pasen is gorte opruiming in je levenshuis. Opruiming in kwade gedachten,  valse emoties, alles wat niet van God komt en wat ons menselijk leven neerhaalt en niet opbouwt. Pak de bezem en maak je levenshuis schoon en maak ruimte voor het nieuwe leven: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid ingetogenheid, trouw.  In drie woorden samengevat: geloof, hoop en liefde van God. Geef ruimte aan de krachten van de heilige Geest.

Pasen: Wie als eerlijke, oprechte, bewuste gelovige Pasen viert, beseft en voelt op zijn klompen aan dat het persoonlijk leven na Pasen niet meer hetzelfde is als voor Pasen. Een nieuwe schepping,  gaan naar een nieuw land van leven en hoop, de oude mens is weg, de nieuwe mens geboren uit het zegende water en de kracht van de H. Geest.

Wat betekent het lege graf:
Onrust wordt rust.
Wanhoop wordt hoop.
Dood wordt leven.
Angst wordt vertrouwen.
Geweld wordt samenwerking.
Haat wordt vergeving.
Eenzaamheid wordt verbondenheid.
Twijfel wordt vaste grond onder de voeten.
Hier begint het!

Zalig pasen.