Informatie bij overlijden

Hier kunt u alle informatie vinden omtrent het overlijden binnen de geloofsgemeenschap Harmelen.

Uitvaart

De kerkelijke uitvaart wordt verzorgt door een aantal opgeleide vrijwilligers of diakens die dit regelmatig doen. Tijdens de uitvaart neemt de familie afscheid van de dierbaar overledene. De voorgangers gaan in gesprek met de nabestaanden en stellen, in overleg met de familie de uitvaartliturgie samen. Er wordt een liturgieboekje gemaakt. In de liturgie is ruimte om een paar zelf gekozen nummers op te nemen.

De uitvaartviering vindt plaats in de kerk door middel een gebedsviering. Na de uitvaart wordt de overledenen ter aarde bestelt op begraafplaats ’t Spijck in aanwezigheid van de voorganger. Daarnaast is het mogelijk om de overledene na de uitvaartviering te begeleiden naar het crematorium. Ook kan er alleen in het crematorium een uitvaart plechtigheid zijn.

Een kerkelijke uitvaart wordt geregeld via uitvaartondernemingen in samenspraak met de uitvaart voorganger. De uitvaartonderneming neemt voor u contact op met de kerk via het parochieel meldpunt.

Kort na het overlijden wordt voor de overledene de klok geluid. Dit zo genoemde ‘Overluiden’ wordt gedaan als bekend is dat de parochiaan is overleden.

Mortuarium

Sinds enige jaren beschikt de Bavokerk over een eigen mortuarium, links naast de hoofdingang.
Een mortuarium is een plaats waar het lichaam van een overledene gedurende enkele dagen kan worden opgebaard tot aan de begrafenis of crematie. Daar kunt u afscheid nemen of de overledene bezoeken. De familie heeft daardoor thuis minder aanloop en meer rust om de zaken op een rijtje te zetten.
Als u deze keuze maakt, kunt u de beschikking krijgen over een eigen sleutel zodat u op elk door u gewenst tijdstip bij uw dierbare kunt zijn, alleen of met familieleden.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met

Avondwake

In samenspraak met de familie van de overledene wordt een avondwake verzorgd. Leden van de avondwakegroep gaan hierin voor. Het is mogelijk om aansluitend aan de avondwake te condoleren in de kerk.

Uitvaart catering

Op verzoek is er een mogelijkheid om na een avondwake en/of condoleren in de kerk een kop koffie drinken. De bediening van de gasten wordt verzorgd door vrijwilligers. Als u dat wenst dan regelt de uitvaartonderneming de contacten.

Tarieven uitvaart Bavokerk per 1 januari

• Avondwake + uitvaartdienst + koor + begrafenis op ’t Spijck: €720,00
  • Avondwake + koor, inclusief condoleren in de kerk (zonder begrafenis): €380,00
  • Uitvaartdienst + koor + begrafenis op ’t Spijck: €420,00
  • Uitvaartdienst + koor (zonder begrafenis): €380,00
  • Afscheidsdienst in crematorium: €350,00
  • Condoleren in de kerk of Bavohof: €150,00
  • Gebruik familiekamer in de Bavohof voorafgaand aan de uitvaart: €100,00
  • Gebruik mortuarium 1e nacht: €130,00
  • Gebruik mortuarium elke volgende nacht, per nacht: €75,00
  • Opbouw en voorbereiding voorafgaand aan de dag van de uitvaart: €65,00
  • Pianiste voor begeleiding koor: €100,00
  • Live streaming  en/of opname van de uitvaartdienst: €100,00
  • Warmte toeslag kerk 15 september t/m 30 april: €200,00 per viering
  • Extra schoonmaakkosten kerk of Bavohof: €85,00 indien nodig
  • Reiskosten: €0,60 per km
    • Crematorium Daelwijck Utrecht: 33 km
    • Noorderveld: 34 km
    • Crematorium Den en Rust: 42 km
    • Domstede: 18 km

De uitvaarttarieven zijn op basis van een uurtarief. Indien meer tijd nodig is wordt per half uur 25% van het genoemde uurtarief in rekening gebracht vanaf 1 uur en 15 min.

Bij een uitvaart in de kerk worden ook 3 misintenties en een jaar intentie afgekondigd