Drie inspiratiebijeenkomsten in 2024 over Hoop doet leven

Dit jaar organiseert de parochie een drietal inspiratiebijeenkomsten over het thema Hoop doet leven. De bijeenkomsten zijn speciaal voor alle (diaconale) vrijwilligers en parochianen van de Heilige drie-eenheid parochie om geraakt te worden door verhalen van mensen.

In onze huidige maatschappij zijn veel vraagstukken die tegelijkertijd spelen en van invloed zijn op ons menszijn. Zoals klimaatverandering, oorlogen, economische ongelijkheid veraf en dichtbij, slinkend vertrouwen in overheid maar ook talloze (jonge) mensen die geestelijke nood ervaren. Deze (sociaal) maatschappelijke onderwerpen vragen om een andere taal en nieuwe verhalen. Verhalen die nieuwe perspectieven bieden op het leven maar ook hoe het katholieke geloof inspiratie kan geven om te handelen. Een taal die gaat over compassie, vertrouwen en hoop. Kortom: Hoop doet leven!

Hoop is het geloof dat we op een bescheiden schaal kunnen werken om zo samen de wereld beter te maken. Bij iedere bijeenkomst is er een spreker die zijn/haar geloofsverhaal verbindt met zijn/haar vakgebied. Vervolgens gaan we met elkaar in gesprek hoe we ons geloof kunnen verbinden met inzet aan mensen die te maken met de kwetsbare kanten van het leven. Door samen na te denken en met elkaar te spreken over de grote vraagstukken waar de kerk en de wereld voor staan, getuigen we van onze hoop op de Heer die zin geeft aan elk menselijk leven. Kortom, alle reden om ons te laten inspireren. Denk, praat en doe mee tijdens deze bijeenkomsten. Uitgebreide informatie over elke bijeenkomst vindt u op de website.

Data en locatie van de bijeenkomsten

Alle avonden starten om 20.00 tot uiterlijk 21.45. Inloop vanaf 19.45

Donderdag 23 mei: Emmauskerk in Nieuwegein

Zwanine Siedenburg, geestelijk verzorger drugspastoraat Amsterdam spreekt over hoe hoop een plek krijgt in haar werk en haar project Walk of live. In project Walk of Life tekent ze levensverhalen van verslaafden op, zodat die na hun dood blijven bestaan. ‘Iedereen vindt het fijn om gehoord te worden.’

Lees meer over deze bijeenkomst.

Donderdag 27 juni: Heilige Jacobuskerk in Cabauw

Jurijn Timon de Vos (projectcoördinator Laudato si’ Alliantie Nederland) vertelt over de encycliek Laudato si’ waarbij Paus Franciscus oproept om met elkaar zorg te dragen voor de aarde als ons gemeenschappelijk huis.

Woensdag 18 september: Johannes de Doperkerk in Montfoort

Guyana Zijl, student aan de Radboud Universiteit heeft meegewerkt aan het onderzoek “Barmhartigheid blijven dienen”. Ze verteld over hoe ze haar geloof in de praktijk brengt en dit haar inspireert in werk, studie en leven

Graag i.v.m. de catering als u wilt komen een email naar rien.brouwer@ziggo.nl

Hermen van Dorp; Coördinator/opbouwwerker, Huis van Dominicus, Utrecht