dopen van een kind

Dopen van een kind

Jullie zijn pas ouders geworden en willen je kind laten dopen. Met de doop word je voor het leven verbonden met God en ben je lid van de kerk. Je doet daarom als ouder de belofte je kind met het geloof bekend te maken.

Voor de kerk is de doop het begin van alles. Om eerste communie of vormsel te doen of in de kerk te trouwen moet je gedoopt zijn.

Doopvoorbereiding

Binnen de parochie worden de gesprekken met doopouders vanaf september 2023 niet meer individueel gehouden. Omdat het aantal dopen terugloopt, is gekozen voor een gezamenlijke aanpak. Iedere maand is er (meestal) op de eerste maandag van de maand voor ouders een mogelijkheid om zo’n gesprek bij te wonen. Doopouders mogen zelf een keuze maken. Vanuit het catechese-secretariaat wordt daarvoor een afspraak met de doopouders gemaakt. Daarna wordt door de geloofsgemeenschap waar het kindje ten doop wordt gehouden een vervolgafspraak gemaakt voor de doopviering en kennismaking met de doopheer. Dopen kan namelijk in de geloofsgemeenschap naar keuze van de ouders.

Onderaan staat hoe je kunt aanmelden voor een doop.

Geplande doopgesprekken

De gesprekken staan gepland op de eerste maandag van de maand met uitzondering van januari en mei 2024

• Datum: 5 februari 2024,  19.30 uur
    Locatie: H. Nicolaas basiliek IJsselstein
  • Datum: 4 maart 2024, 19.30 uur
    Locatie: H. Bavo kerk Harmelen
    Gespreksleider: diaken Frank van Rooijen
  • Datum: 8 april 2024, 19.30 uur
    N.B. bijeenkomst doorgeschoven; het was 1 april maar dan is het Tweede Paasdag
    Locatie: H. Nicolaas kerk Nieuwegein
  • Datum: 13 mei 2024, 19.30 uur
    Locatie: H. Nicolaas basiliek IJsselstein
  • Datum: 3 juni 2024, 19.30 uur
    Locatie: H. Victor kerk Benschop
    Gespreksleider: diaken Jacques Collignon
  • Datum: 1 juli 2024, 19.30 uur
    Locatie: Geboorte H. Johannes de Doper kerk Montfoort
    Gespreksleider: diaken Frank van Rooijen
  • Datum: 5 augustus 2024, 19.30 uur
    Locatie: Emmaus kerk Nieuwegein

Aanmelden

Wil je je kind aanmelden voor het doopsel? Vul dan het onderstaande formulier in. Mocht je nog vragen hebben of twijfel je? Vul dan het formulier in of stuur een mail aan het catechesesecretariaat. Wij nemen dan contact met je op.

Veel voorkomende vragen

Wat gebeurt er in een doopviering?
Waar mag ik mijn kind laten dopen?
Wat als mijn kind geen baby meer is?
Wat moet ik doen als ouder?
Wat zijn de kosten?