Ziekenzalving (gemeenschappelijke)

Vanouds kennen we in de katholieke kerk het sacrament van het heilig oliesel. Het is één van de zeven sacramenten. Dit sacrament is in de loop der jaren ook bekend als sacrament van de zieken en ziekenzalving.

In het verleden werd de ziekenzalving vaak zo lang mogelijk uitgesteld, het werd vooral het sacrament van de stervenden. De laatste jaren is meer het besef gegroeid, dat het de ziekenzalving ook heel zinvol kan zijn wanneer er nog geen sprake is van een snel naderend einde maar wel besef van kwetsbaarheid.

De ziekenzalving kan dus ook plaatsvinden, wanneer iemand de broosheid van het leven de vermindering van krachten gaat voelen. Het kan dan gaan om een ongeneeslijke ziekte, maar het kan ook gezien worden als een hulp en steun, als je ervaart dat je krachten afnemen, zonder dat er echter sprake is van een heel snel naderend sterven.

In geval er haast is geboden…

Het is altijd verstandig bij een naderend levenseinde en er sprake is van de wens voor een ziekenzalving om niet te blijven uitstellen. Neem contact met ons op zodat wij het tijdig kunnen plannen. Mocht er zich toch een situatie voordoen dat er onverwacht haast wordt geboden dan kunt u zich wenden tot het daarvoor bestaande parochiële (uitvaart)meldpunt). Dit wordt beheerd door Janny van Heiningen-Broekman en Adriaan de Jongh. Zij zijn bereikbaar via het nummer 06 – 13 44 13 53 (tussen 08.00 uur en 21.00 uur). Via dit uitvaartmeldpunt is het dus ook mogelijk een ziekenzalving of ziekenzegen te regelen.

Een mooie optie: gemeenschappelijke ziekenzalving

De laatste jaren wordt er in veel geloofsgemeenschappen zo nu en dan een gezamenlijke ziekenzalving gedaan. Met elkaar wordt er stilgestaan bij de levensfase met al zijn kwalen en onzekerheden, waar mensen in kunnen verkeren, zonder dat er sprake is van een snel naderend einde. Door dit te doen samen met anderen is het mogelijk om steun van “Boven” en steun van elkaar te ervaren. Natuurlijk blijft het mogelijk om een priester te vragen om een individuele ziekenzalving.

Een ziekenzegen

Daarnaast is er de mogelijkheid van een ziekenzegen. Omdat het sacrament van de ziekenzalving voorbehouden is aan een priester, is het de laatste jaren, mede door het gebrek aan priesters ook gewoonte geworden dat een van de pastorale werkers, die aan onze parochie verbonden zijn, de ziekenzegen wordt gegeven. In de strikte zin van het woord is dat geen sacrament, maar het kan heel goed een steun en hulp zijn voor een zieke en zijn/haar omgeving.

Belangstelling voor gemeenschappelijk?

Als er belangstelling wordt vermoed onderzoeken we elk jaar weer de mogelijkheid om de eerste zaterdag van oktober een gezamenlijke ziekenzalving te organiseren. Dat doen wij in de vorm van een “Dank je wel voor het leven viering.” U kunt zich hiervoor altijd aanmelden om voor de eerst volgende keer te worden uitgenodigd. Meer informatie kan worden verstrekt door leden van de Werkgroep Pastoraal Contact.