Taizévieringen

Taize vieringWat is Taizé?

De Zwitserse broeder Roger kocht in 1940 in Taizé (Bourgogne Frankrijk) een huis met gebouwen om mensen, die het oorlogsgeweld ontvluchtten, te kunnen opvangen. Hij moet zelf in 1942 uit Taizé vluchten, maar in 1944 is hij al weer terug. In 1949 leggen 7 broeders, afkomstig uit de rooms-katholieke en verschillende protestantse kerken hun geloften af om in eenvoud, in gemeenschap met elkaar te leven. Dat is dus het begin van de communiteit van Taizé. Het is een open, oecumenisch gemeenschap (dus katholiek, protestants, orthodox, anglicaans etc.), waar iedereen uit de hele wereld welkom is om een tijd met hen te leven.

Taizé is nog steeds de plaats van een oecumenische kloostergemeenschap die wereldwijd bekend is. Het hele jaar door trekken vooral jonge mensen naar Taizé om een tijdje met de broeders mee te leven in het kloosterritme. Het ritme bestaat uit driemaal daags bidden, samen eten, samen werken en samen bijbelstudie. Iedereen is welkom, iedereen mag er zijn, of je nu gelovig bent of niet.

Wat is een Taizéviering

Taizévieringen kenmerken zich door meditatieve liederen. Eenvoudige melodieën en korte teksten die steeds herhaald worden. Het heeft iets meditatiefs. Ze hebben als doel ieders deelname te stimuleren. De liederen zijn in verschillende talen geschreven. Vooral de lange stilte halverwege de viering is voor velen een verademing. Voor anderen misschien even wennen. Stilte is niet vanzelfsprekend en heeft “oefening” nodig.

Vanuit de parochie ondersteunen een aantal parochianen de Taizévieringen. Zij helpen bij de voorbereidingen van de vieringen en bij de (muzikale) uitvoering.

De vieringen beginnen om 19.30 uur (deur open 09.15 uur) in de Dorpskerk, Nedereinseweg 1-3, 3438 AA Nieuwegein.