Extra! Lectorentraining H. Drie-eenheid 4 en 15 april 2024

4 april 2024 - 15 april 2024

Voor alle lectoren die actief zijn in de geloofsgemeenschappen van de parochie H. Drie-eenheid organiseren wij Lectorentrainingen. Ook als je overweegt om lector te worden, ben je van harte welkom. Wegens grote belangstelling hebben wij extra datums gepland en wel op 4 en 15 april 2024.

Inhoud

Avond 1: Lezen in de liturgie – basis

Op de eerste avond starten we met verkenning van de betekenis van de Bijbel in de liturgie; de taak en de plaats van de lector; de liturgische rollen en hun plaats in de ruimte.

Bij het oefenen komt aan bod: staan, adem gebruiken, stem gebruiken, houding en beweging, de Schriftlezing aankondigen en afsluiten. Mensen aankijken of niet.

De cursisten bereiden vooraf een lezing voor en lezen deze tijdens de training. Iedere cursist krijgt individuele feedback.

Avond 2: Lezen in de liturgie – begrijpend lezen

Op de tweede avond ligt de nadruk op oefenen met voorlezen zodat een tekst doorleefd gaat klinken. Aan de orde komt de voorbereiding van een voorleesbeurt aan de hand van een stappenplan. Begrijpen en interpreteren; genres van teksten en de effecten op het lezen.

Bij de training komt aan bod: natuurlijk spreken zonder voorleestoon; inleven in de tekst. Bewust gebruiken van toonhoogte, tempo en dynamiek in de stem.

Vanwege de individuele aanpak kunnen per avond 6 cursisten oefenen. Wanneer het aantal belangstellenden groter is dan 6, zullen we meer trainingen organiseren.

De trainingen worden gegeven door Marian Geurtsen (www.mariangeurtsen.nl).

• Avond 1: Lezen in de liturgie – basis
    Donderdag 4 april 2024
    Parochiecentrum H. Nicolaas Basiliek, St. Nicolaasstraat 12, IJsselstein
    Aanvang 19.30 uur, einde rond 22.00 uur
  • Avond 2 Lezen in de liturgie – begrijpend lezen
    Maandag 15 april 2024
    Parochiecentrum H. Nicolaas Basiliek, St. Nicolaasstraat 12, IJsselstein
    Aanvang 19.30 uur, einde rond 22.00 uur

Aanmelden

Je kunt je tot 3 april 2024 aanmelden voor deze Lectorentraining via secretaris@3eenheidparochie.nl.

Heb je eerst vragen of wil je liever op een later moment de training volgen, stuur ook dan een e-mail naar dit adres.

Namens het parochiebestuur H. Drie-eenheid,
Gerard Rouwhorst, Vorming en Scholing