Er kan veel meer dan je denkt in de Goede Week

25 januari 2024, 19:30 uur

Er kan veel meer dan je denkt in de Goede Week, bijeenkomst 25 januari 2024

Natuurlijk zijn er in de Goede Week op verschillende plaatsen in de parochie H. Drie-eenheid eucharistievieringen. Van Palmzondag op 24 maart 2024 tot en met Tweede Paasdag op 1 april 2024 kunnen parochianen die dit willen altijd wel ergens een eucharistievieringen bezoeken.

Maar er zijn meer mogelijkheden. De parochie H. Drie-eenheid wil graag een missionaire parochie zijn en ook andere parochianen verwelkomen. Vaak is dan de vraag: Wat mag er dan nog meer? Er kan veel meer in de Goede Week dan de meeste mensen denken.

Ik ben hierover in gesprek gegaan met Marian Geurtsen, schatgraver in de traditie, die in 2024 ook diverse trainingen gaat verzorgen voor onze vrijwilligers.

Voor de Goede Week heeft Marian al enkele ideeën geopperd, bijvoorbeeld:

1. Een (veertiguren) wake: waken met Jezus in de Hof van Getsemane; waken bij het graf tussen Goede Vrijdag en de Paasnacht (kortere of langere periode van waken in de kerk) naar middeleeuwse traditie.
  2. The Passion (op Witte Donderdag) in de eigen geloofsgemeenschap
  3. Donkere metten in de 21e eeuw (muzikale gebedsmomenten op de drie dagen van Witte Donderdag tot Paaszaterdag).

Ik weet dat er ook in de parochie allerlei ideeën leven. Daarom heb ik Marian gevraagd om met creatieve mensen van de geloofsgemeenschappen samen te komen, ideeën uit te wisselen, elkaar te inspireren en zo tot een missionaire invulling van de Goede Week te komen.

We hebben al een datum en tijd geprikt en ook al een ruimte gereserveerd:
Donderdag 25 januari 2024, van 19.30 – 22.00 uur in de Emmaus te Nieuwegein.

Aanmelden bij Annemarie de Boer, Amedeboer@gmail.com.

Pastoor G.M.J. van der Vegt