Conferentie Missionaire Parochie 6 april 2024 te Veenendaal

6 april 2024

Glas in lood raam met duifOp zaterdag 11 november 2023 waren bijna 200 deelnemers uit het Aartsbisdom Utrecht aanwezig bij de Bisdomdag in Ede. Onder het dagmotto ‘Samen groeien als parochie in de kracht van de Heilige Geest’ bogen zij zich deze dag over de missionaire parochie: hoe kunnen parochies in deze tijd van krimp missionair zijn en nieuwe mensen aanspreken?

Vanuit onze parochie H. Drie-eenheid waren we er ook, met elf parochianen. We waren enthousiast. We waren ook best wel zoekend naar: wat betekent dit voor ons, wat betekent dit voor mij. Een van de deelnemers heeft een mooie terugblik op onze website geplaatst. Andere deelnemers zijn al gestart met een Alpha cursus. En ik? Ik voelde me wederom erg geïnspireerd.

In 2022 was ik samen met nog enkele parochianen op de conferentie over de missionaire parochie in Breda. Twee dagen met meer dan duizend gelovigen samen zijn, praten, maar vooral ook naar elkaar luisteren. Samen bidden, zingen en mooie vieringen beleven. En geraakt worden door de woorden van father James Mallon, die vanuit Canada zijn missionaire ideeën en ervaringen deelt met de rest van de wereld. Hij vertelde erover en hij heeft er prachtige boeken over geschreven, onder andere ‘Als God renoveert: Missionaire kerk meer dan parochie alleen’. Ik was ook toen al diep geraakt.

Maar wat is dat dan, de missionaire parochie? Waarom ben je er zo enthousiast over? Zo wordt mij vaak gevraagd. Eigenlijk is mijn antwoord vrij simpel.
“Leerling van Jezus willen zijn en dit met anderen willen delen.”
Dat is het. Niet meer en niet minder.

De gedachte erachter is dat ieder die gedoopt is dit kan, hier een rol in heeft. Daarom past het ook zo goed bij onze parochie H. Drie-eenheid. Wel met steun (het Bisdom gaat er de komende jaren ook bij helpen) maar vooral vanuit de inzet van de parochianen.

Op zaterdag 6 april 2024 is er in Veenendaal weer een conferentie over de missionaire parochie. We hebben er in het parochiebestuur over gesproken en we vinden het erg belangrijk dat hier zoveel mogelijk parochianen naartoe gaan. Daarom nemen wij de kosten van deelname en de reiskosten voor onze rekening.
Aanmelden kan individueel, maar ook als groep (zie hieronder).
Rekening kan naar Jos van Hall penningmeester@3eenheidparochie.nl).

Mijn oproep, onze oproep vanuit het parochiebestuur is: Ga er met zoveel mogelijk parochianen naartoe. We zien elkaar in Veenendaal.

Tonnie van Wiggen-Valkenburg,
Vicevoorzitter parochiebestuur H. Drie-eenheid