Vertrouwenspersonen

Het parochiebestuur en ook onze lokale kerkcommissie vinden het belangrijk dat iedereen zich in onze kerk thuis voelt. Daarbij hoort ook aandacht voor een veilig klimaat binnen de kerk. In het voorjaar van 2022 werden door onze eigen kerkcommissie voor het eerst twee vertrouwenspersonen aangesteld: Kyra Keybets en Ruud Bruggeman.

Vanwege verhuizing heeft Ruud Bruggeman per 1 juli 2024 deze taak beëindigd. Juist op dat moment werd door het parochiebestuur Ingrid Middelkoop als vertrouwenspersoon aangesteld.

Wanneer een vertrouwenspersoon ?

U kunt bij hen terecht voor een luisterend oor en advies wanneer u binnen  de parochie in aanraking bent gekomen met ongewenst gedrag zoals:

• agressie en geweld
  • seksuele intimidatie / ongewenste intimiteiten
  • pesten
  • discriminatie

De vertrouwenspersonen werken onafhankelijk van het parochiebestuur en de kerk(commissie) en hebben een geheimhoudingsplicht. Zonder uw toestemming wordt niets van wat u de vertrouwenspersoon vertelt met anderen gedeeld.

Wat doen de vertrouwenspersonen?

Vertrouwelijk

De vertrouwenspersoon zal in eerste instantie goed naar uw verhaal luisteren. Het gesprek vindt telefonisch of op een neutrale locatie (buiten de kerk) plaats. Gesprekken zijn altijd vertrouwelijk. Niemand hoeft te weten dat u contact hebt met een vertrouwenspersoon.

Informeren en adviseren

De vertrouwenspersoon informeert u over de stappen die u kunt ondernemen en wijst op voor- en nadelen van een bepaalde aanpak en/of kan u helpen bij het vinden van andere instanties die u verder kunnen helpen bij uw hulpvraag. Wat u ook doet, de vertrouwenspersoon zal u zo goed mogelijk bijstaan. U beslist zelf of en zo ja welke stappen u wilt zetten. De vertrouwenspersoon zal nooit zonder uw toestemming actie ondernemen.

Voorlichting en beleid

De vertrouwenspersoon geeft voorlichting over de (preventieve) aanpak van ongewenst gedrag. Ook het parochiebestuur, de kerkcommissie en andere vrijwilligers kunnen bij de vertrouwenspersoon terecht voor advies over het voorkomen van ongewenst gedrag.

Wie zijn de vertrouwenspersonen en hoe kunt u ze bereiken?

< Kyra Keybets woont alweer 25 jaar met haar man en dochters in Montfoort. In het verleden was zij ook zelf actief in de parochie, onder andere binnen de werkgroep gezinsviering. In het dagelijks leven werkt Kyra bij de Sociaal-Economische Raad. Kyra is uitsluitend beschikbaar als vertrouwenspersoon binnen de geloofsgemeenschap Montfoort-Linschoten.

Ingrid Middelkoop > is van buiten de parochie aangesteld. Op de website van de parochie staat meer informatie over haar taak en daar stelt zij zich ook persoonlijk voor.

Klik hier voor deze informatie

Hoe neemt u contact op ?

U kunt hen bereiken via mail en telefoon. De mail is alleen voor hen toegankelijk. U hoeft in de mail uw verhaal niet al helemaal uit de doeken te doen. Soms zijn dingen heel erg moeilijk op te schrijven. Dat mag natuurlijk wel, maar een verzoek om contact op te nemen is al voldoende. Het is aan u met wie u contact opneemt.