Werkgroep Pastoraal Contact

Een klankbord bij ziekte en meer ….

Frequent bezoek van pastores bij ziekte is al lange tijd praktisch niet meer haalbaar. Toch kan er behoefte zijn aan een (pastoraal) klankbord en pastoraal contact. Deze rol is al weer jaren geleden overgenomen door toegeruste vrijwilligers. Binnen onze geloofsgemeenschap is eind jaren negentig een werkgroep voor pastorale contacten gestart.

De Werkgroep Pastoraal Contact

Zij bezoeken op verzoek ook mensen die gaan sterven en bij behoefte ook de nabestaanden. Niet ‘de kerk’ die komt maar toegeruste vrijwilligers. Omdat pastores schaars zijn wordt er vaak niet meer aan gedacht om ook ‘de kerk’ te informeren op de moeilijke momenten in het leven. De leden van de werkgroep hebben ook niet de intentie om ‘de kerk’ te zijn. Het is ook niet ‘de kerk’ die op bezoek komt. Wij zijn toegeruste vrijwilligers van onze geloofsgemeenschap die onze betrokkenheid met anderen vanuit ons hart willen delen.

Nadruk op pastoraal contact

Voor de werkgroep is het ook van belang als familie, vrienden en bekenden van betrokkenen in voorkomende gevallen ook wijzen op de mogelijkheden van aandacht vanuit de parochie. Soms kan het door simpel de mogelijkheid te opperen of te peilen of er behoefte is het contact met ons tot stand te brengen. Er wordt ook gebruik gemaakt van een ‘ziekenschrift’. Hierin worden op verzoek de namen in opgenomen. Meer over dit ziekenschrift kunt u hier lezen.

Dat kan met een telefoontje naar het secretariaat of met een van de leden van de werkgroep. De werkgroep heeft eens per vier weken overleg waar de werkzaamheden onderling worden afgestemd.

Informatie of vragen?

Neem contact op met een van de leden. De werkgroep bestaat uit:

• Liesbeth van Rooijen,
  • Tiny Langenberg,
  • Ria Dorresteijn,
  • Cock Vendrig: (0348) 47 27 75
  • Ben van Blokland: 06 – 1288 1833
  • Of via het secretariaat van onze geloofsgemeenschap: (0348) 47 12 75 (ma-wo en do van 9.00 – 12 uur)

Er is ook een bezoekgroep

Naast deze Werkgroep Pastoraal Contact is er ook een ‘Bezoekgroep’ in onze geloofsgemeenschap. De leden van deze groep bezoeken medeparochianen, die om een of andere reden behoefte hebben aan een bezoek vanuit de parochie. Dat kan zijn vanwege langdurige ziekte, ouderdom, eenzaamheid of gewoon de behoefte om van tijd tot tijd een gesprek te hebben. U kunt voor uzelf of iemand in uw omgeving contact opnemen met

• Tiny Langenberg zij coördineert vanuit de werkgroep pastoraal contact de meer algemene bezoeken vanuit onze geloofsgemeenschap. Zij is te bereiken via (0348) 47 36 35.