Mariakapel Achthoven

Een plaats van gebed en troost

De Mariakapel op Achthoven is een klein en sfeervol bouwwerk in het buurtschap Achthoven nabij de Slotlaan langs de provinciale weg. Het is een plek van troost en gebed en bezoekers kunnen er een kaarsje opsteken.

Mariakapel opnieuw ingezegend (15-08-2019)

Voor velen is ‘Maria (van Achthoven), een bijzondere vrouw’. Het was goed merkbaar op donderdag 15 augustus 2019, tijdens een mooie viering, de feestdag van Maria Tenhemelopneming. In deze viering stond het destijds opgeknapte Mariabeeld centraal en werd door pastor Henny Slot gewijd alvorens het na de viering de kerk werd uitgedragen op weg naar Achthoven. Velen gingen mee naar de Slotlaan om vervolgens in een lange stoet het oude pad door het weiland te lopen naar de kapel. Onderweg werden allen gezegend met een flinke regenbui.

Met gebed en zang werd de kapel opnieuw ingezegend en werd het Mariabeeld teruggeplaatst. Ieder kon een lichtje plaatsen en daar werd dan ook dankbaar gebruik van gemaakt.  Naast de nodige belangstelling uit de parochie waren er vooral veel families van de Slotlaan en Achthoven bij aanwezig. Een speciale gebeurtenis voor hen en vooral voor degenen die er veel werk van hebben gemaakt om de kapel en de omgeving zo mooi op te knappen. Hulde en dank! Na de plechtigheid werd er nog heel wat nagepraat door eenieder onder het genot van koffie bij ‘De Posthoorn’.

Op de website zijn foto’s te vinden in het fotoalbum. Klik hier voor dit album.

Aanpak renovatie van de kapel op Achthoven

Sinds jaar en dag heeft de familie Slot, in het bijzonder Jan zich om deze kapel bekommerd. Maar ‘de tand des tijds’ deed zijn werk. Op initiatief van enkele bewoners werd gecoördineerd door Gerard Scholman in het voorjaar van 2019 begonnen en werd het vervallen hekwerk vernieuwd. Het renoveren gaf de oude kapel in 2019 een ware metamorfose.

Naast een compleet nieuw hekwerk, schoonmaken en voegen van de stenen was er ook het nodige schilderwerk. Het beeld van Maria werd door Henny van der Kamp professioneel gerestaureerd. Maar ook is het straatwerk om de kapel werd netjes opgeknapt. De buurt is trots op het resultaat.

Foto links Henny van der Kamp en foto rechts de erbarmelijke omstandigheden voor de renovatie in 2019.