Kerstbomen verkoop

Op het terrein naast de Nicolaaskerk in Nieuwegein zijn drie mannen in een hoog tempo kerstbomen van een pallet in een vak aan het tillen. Het hele terrein staat vol met ijzeren hekken, verlichting en verschillende soorten kerstbomen met aan de top oranje, blauwe en bijvoorbeeld gele lintjes, die volgens hoofdvrijwilliger Kobus Van Rooien (72) zijn, om de tien verschillende soorten kerstbomen uit elkaar te kunnen houden. Dit is belangrijk voor de verkoop van de kerstbomen. De opbrengst van de verkoop is voor de renovatie van de Nicolaaskerk.

Het hele concept draait op vrijwilligers verteld Kobus Van Rooien (72) ‘We doen het voor de soep, de broodjes en de koffie natuurlijk’. Dit doet de Nicolaaskerk naar aanleiding van de grote renovatie in 1992 van het gebouw. Toen der tijd heeft de renovatie ruim vijf miljoen gulden gekost, Van Rooien verteld dat er altijd geld te weinig is in een kerk ‘Als we daar een steentje aan bij kunnen dragen is dat altijd mooi’. Ook de stenen bestrating met een subtiele ingelegde ster waar nu al de kerstbomen op staan, is ooit gefinancierd door de opbrengst van de kerstbomen. Hieronder vallen ook alle ijzeren hekken, die nodig zijn om de kerstbomen in kwijt te kunnen.

Vrijwillige basis

De vrijwilligers, die vooral bestaan uit gepensioneerde kerklieden, verkopen elk jaar ruim twaalfduizend kerstbomen. ‘Van die twaalfduizend staan er hier nu ongeveer honderd om ons heen’ verteld Van Rooien tijdens dat vrijwilliger Rijn Boeren (82) vraagt of hij even zou mogen inbreken ‘Henny vraagt of wij hulp nodig hebben?’ Waarop Van Rooien seint naar de man die achter de gele shovel bezig is met het uitpakken van de blauw gemarkeerde kerstbomen ‘hoe laat ga jij naar huis Gert, vier uur? ’ Waarop de man bevestigend knikt ‘dan mag je komen Henny’, aldus Van Rooien naar de man die aan de andere kant van het hek staat. Dit is niet een gebeurtenis wat zich zelden voordoet aangezien de samenhorigheid in dit project een grote rol speelt ‘we hebben het heel leuk samen’. Zo Vertellen Van Rooien en vrijwilliger Gert Kerkhof (72) lachend dat ze nog bij elkaar in de kleuterklas hebben gezeten.

De opbrengst van de jaarlijkse kerstbomenverkoop komt geheel ten goede aan de Nicolaaskerk Nieuwegein.

Bron: Studieopdracht van Meric Yener, Student Hogeschool Utrecht, Communicatie