Werkgroep Vitaliteit

Synode 2021-2024

In oktober 2021 nodigde paus Franciscus de 1,37 miljard katholieken van de wereld uit om deel te nemen aan een synode met als thema ‘Voor een synodale Kerk: gemeenschap, participatie en zending’. De wereldwijde bisschoppensynode komt bijeen in Rome en om de twee jaar worden er ook buitengewone synoden gehouden, zoals die voor de jeugd, het gezin en het Amazonegebied. Maar dit is een ander soort synode, het is een oproep om onze wortels en de diep synodale aard van de kerk te herontdekken. Wat betekent dat en hoe reageren we?

De uitnodiging is niet alleen voor enkelen, maar voor ons allemaal: leken, religieuzen, jongeren, ouderen, dagelijkse misgangers, ontgoochelde verlopen katholieken, mensen uit andere geloofstradities en mensen zonder geloof. We zijn allemaal uitgenodigd om mee te doen. De synode en de praktijk van het synodale proces roept ons, de Kerk, op om haar aard te herontdekken als een pelgrimerend en missionair volk, geleid door de Heilige Geest. Het roept ons op om naar elkaar te luisteren, om samen onderscheid te maken binnen een ‘cultuur van ontmoeting’.

Vitaliteit en de Nicolaaskerk

In 2025 bestaat de Nicolaaskerk 150 jaar. In die anderhalve eeuw is er een rijke historie opgebouwd, waarbij de Nicolaaskerk een belangrijke plek had en heeft in het leven van veel Nieuwegeiners. We zijn een levendige en bruisende kerk en dat willen we graag blijven. Ons motto is dan ook: ‘Gewoon open’, letterlijk en figuurlijk.

Doel van vitaliteit is om samen op weg te gaan naar 2175. Ook in de volgende 150 jaar willen we een vitale kerk zijn. Een kerk waar we samen ons geloof kunnen vieren, waarbij we een open gemeenschap zijn waarin iedereen welkom is.