Kerkelijk dienstbaar ….

31 maart 2024, 00:00 - 31 mei 2024, 00:00 uur

Reijn als handballerHallo,

Ik ben Reijn Horsman (14 jaar) en misdienaar/acoliet in de Barbarakerk. Het is inmiddels 7 jaar geleden dat we als gezin met een oudere broer en zus naar Nieuwegein verhuisden. In mijn vrije tijd doe ik aan handbal en speel in de jeugddivisie, het hoogste jeugdniveau. Daar moet wel 4x per week voor getraind worden maar met resultaat: zeer recent NL kampioen in de allerhoogste jeugdklasse die de handbalcompetitie kent.

Vlak nadat we verhuisd waren naar Nieuwegein deed ik mijn eerste communie in de Barbarakerk. Dat was mijn eerste kennismaking met deze kerk. Nog wat onwennig zocht ik mijn plekje.

Ik ging regelmatig met mijn moeder mee en net als mijn broer wilde ik wel misdienaar worden.
Eén probleem: er waren geen kindermisdienaars in de Barbarakerk, dus de vraag was of dat wel kon…
Het werd voorgelegd aan het bestuur en daar kwam al snel een positief antwoord.
Inmiddels ben ik al een aantal jaar misdienaar in de Barbarakerk en voel ik me er ontzettend thuis. De mensen kennen me en bij het koffiedrinken is het altijd gezellig. Ik zit nooit om een praatje verlegen.

Het dienen is bijzonder om te mogen doen, zeker bij bijzondere diensten zoals kerst, Pasen, maar ook met Allerzielen of met een uitvaart. Ik doe het met veel plezier, het is verstillen, terug naar eenvoud, dankbaar stil staan bij alles wat zo in snelle vaart om mij heen gebeurt. Als misdienaar ben je misschien een kleine schakel in het grotere geheel, maar wel een belangrijke schakel. Het komt erop aan de taak als misdienaar zorgvuldig uit te voeren. Gelukkig zijn er veel mensen die me daarbij willen helpen als ik het even niet meer weet. Ik hoop nog lang en met veel plezier Misdienaar/Acoliet te mogen blijven in de Barbarakerk.

Kerkelijk Dienstbaar