Plechtige professie van pastor Gerben Zweers o.s.a. op 16 november 2024

16 november 2024, 12:00 uur

Op 16 november 2024  vindt een bijzondere gebeurtenis plaats in de Sint Augustinuskerk te Utrecht. Pastor Gerben Zweers, die vanaf 1 oktober benoemd is in onze parochie, zal dan zijn plechtige professie doen.

Pastor Zweers is lid van de orde van Sint Augustinus, de augustijnen. Vandaar dat hij achter zijn naam de afkorting o.s.a. heeft staan. Deze orde is in 1256 gesticht en leden van deze orde wonen al sinds 1636 in Utrecht. Als men lid wordt van een kloosterorde is er eerst een aantal jaren vormingstijd, voordat men definitief lid wordt van de orde. De definitieve opname in een orde heet een ´plechtige professie´.

Pastor Gerben Zweers zal dit op 16 november doen in de Sint Augustinuskerk aan de Oude Gracht tijdens de mis van 12.00 uur. Hij zal dit toen ten overstaan van de assistent-generaal, die hiervoor speciaal  uit Rome komt, ook omdat het al enkele tientallen jaren geleden is dat in Nederland een augustijn zijn plechtige geloften deed. Na de viering is er gelegenheid om hem te feliciteren. Iedereen is van harte welkom om dit mee te maken. En hopelijk zal pastor Zweers niet de laatste blijven die als augustijn zijn plechtige professie doet.