Pastoor Peter Ambting

Mijn naam is Peter Ambting, 51 jaar oud, geboren in Doetinchem en opgegroeid in Beek (Montferland). Mijn theologie- en priesteropleiding heb ik gevolgd in Utrecht aan de Faculteit voor Katholieke Theologie van de Universiteit van Tilburg en het Ariënskonvikt. Na mijn studie en wijding in Utrecht werd ik in 2007 benoemd in Parochie De Wijngaard, Arnhem Noord, Velp en Rozendaal. In 2010 werd ik benoemd als pastoor van Parochie Maria en Laurentius in Doetinchem e.o. en in 2014 kwam daar Parochie De Verrijzenis Ulft e.o. nog bij. Deze parochies fuseerden in 2017 tot Parochie Maria Laetitia. Kort na de fusie ben ik vertrokken naar de Verenigde Staten om in te treden bij de Norbertijnen. Als Norbertijn in Wisconsin heb ik een jaar noviciaat en drie jaar tijdelijke geloften doorlopen. In Amerika werkte ik als ziekenhuispastor, universiteitspastor en uiteindelijk twee jaar als administrator van Our Lady of Lourdes Parish in De Pere. In 2021 besloot ik om geen eeuwige geloften af te leggen en terug te komen naar het aartsbisdom.

Sinds 8 december 2021 ben ik pastoor van Parochie Licht van Christus en vanaf 1 oktober 2024 mag ik samen met vier collega’s ook Parochie H. Drie-eenheid bedienen. Deze uitbreiding van taken zie ik best als een uitdaging. Voor mezelf hoop ik veel van mijn tijd aan het pastorale werk te kunnen blijven besteden, ook al besef ik dat mijn rol als pastoor extra bestuurlijk en organisatorisch werk met zich meebrengt. Dat ik mensen mag helpen om essentiële momenten in hun leven ook te zien in het licht van Gods plan vind ik waardevol. Ook het vieren van de sacramenten, tekens van Gods nabijheid, en preken, het bij de mensen brengen van Gods woord, doe ik graag en met veel vreugde.

Foto: Fototeam KenM