Op weg met de A/ander (Emmaus kerk)

Eenmaal per maand biedt de Emmaus kerk teksten aan om te overdenken tijdens een wandeling, alleen of samen.
We gaan niet zomaar aan de wandel: u kunt ervoor kiezen om te wandelen met de Ander met een verdiepende tekst waarover nagedacht kan worden, of om te wandelen met zijn tweetjes en te praten aan de hand van enkele vragen, of een combinatie van deze twee. Aan u de keus.

De laatste vier wandelmeditaties staan op de tabbladen hieronder.

Wandeling april
Wandeling maart
Wandeling februari
Wandeling januari

Persoon wandelt bos uitTekst

Democratie draait erom dat burgers elkaar ontmoeten als mensen die elkaar iets te zeggen hebben. Niet in de zin van ‘Die heb ik eens even mijn mening laten weten,’ maar ‘Jij hebt mij ook iets te zeggen.’ Pas dan ontstaat iets gemeenschappelijks. Democratie werkt niet in een agressiemodus. Er is, om met de bijbelse koning Salomo te spreken, een ‘luisterend hart’ nodig.

Hartmund Rosa, uit: Trouw, 4 december 2023, interview door Gerrit-Jan Kleinjan

Christelijke tekst

Mijn verstand kan er niet bij, maar diep in mij voel ik aan dat verlossing betekent zich te laten beminnen door een liefde die te groot is om ze te begrijpen’. Die zin ervaar ik als een geschenk. Verlossing is bemind worden. Maar niet op de maximale manier zoals ik dat bij mensen ervaar, maar op een manier die zelfs mijn denken overstijgt. Om vervolgens meteen de vraag te stellen: maar in hoeverre durf ik echt te geloven dat ik bemind word met een liefde die groter is dan mijn verstand kan bevatten? En laat ik mij wel verlossen?

Erik Galle, Ignis Webmagazine, interview door Rick Timmermans, 5 maart 2029

Enkele vragen om te overdenken

•  Sommige zaken zijn zó groot, zó indrukwekkend dat we er ontzag voor hebben. Wat is er nodig om ontzag ergens voor te hebben?
  • Wat roept dat ontzag in mij op?
  • Wat verandert er in mij als ik ergens ontzag voor heb?

Brug in wandelgebied met twee wandelaarsTekst

Ons leefklimaat is niet sober. Wij leven in een rijke cultuur, waar genot en spontane vreugde op elk moment van de dag beschikbaar moeten zijn. In onze ziekenhuizen is geen pijnkreet meer te horen. Alles is er, alles wat we nodig willen hebben. En het moet er ook zijn, want anders…

Onmiskenbaar is daarbij, dat we op onze grenzen stuiten. Er zijn ook dingen die niet mogelijk zijn. Er gebeuren dingen die wij niet willen, maar tegelijk ook niet kunnen veranderen. Leven blijft ambigue.

Ben Frie, s.j.uit: Igniswebmagazine1 maart 2017

Christelijke tekst

Als ik vast, ontzeg ik mij een heel normale levensbehoefte: eten, drinken, genieten, slapen, tv-kijken, computergebruik, kopen, uitgaan enzovoort. Ik bouw als het ware een gemis in in mijn dagprogramma. Waarom? In de hoop dat dat alledaagse gemis mij herinnert aan waar ik werkelijk naar honger en dorst. Vasten heeft dus een symboolfunctie; het is een oefening in geloven. Het verlangen naar oppervlakkige behoeftebevrediging moet mij verwijzen naar wat ik ten diepste verlang.

Dries van den Akker s.j. (1945-2022)

Vragen om te overdenken

•  Wat betekent verzoening voor jou?
  • Hoe verzoen jij je met jezelf?
  • Wat levert het op als je je met iemand verzoent?

Anky Floris, uit: Levenskunst

Tekst

Bij meningsverschillen graven we ons vaak in om onze eigen standpunten te verdedigen, maar het levert veel meer op wanneer we dat niet doen. Het doel van een discussie zou moeten zijn onderling begrip te kweken en van elkaar te leren. Een goede discussie is geen oorlog waarin je elkaar om de oren slaat met data en logica waar geen speld tussen te krijgen is. Het is eerder een soort dans met iemand die andere stappen voor zich ziet.

(Adam Grant, uit: Psychologie 2021, nr 10)

Christelijke tekst

Misschien is de overtuiging van waaruit Huub Oosterhuis (1933-2023) leefde wel het beste samen te vatten in woorden die hij uitsprak bij de begrafenis van prins Claus in 2002. “We zouden kunnen afspreken dat we met ‘God’ bedoelen die Ene (…) die solidariteit en gerechtigheid wil, liever dan adoratie en mooie liederen. Solidariteit en gerechtigheid, daar ging het Oosterhuis om, ‘dat je een ander mens niet laat stikken’. Als de kerk liever had dat men zich bezighield met adoratie en mooie liederen, dan moest zijn weg anders zijn.

(Uit: Marjoleine de Vos, Adoratie mooi, gerechtigheid mooier, over de biografie van Huub Oosterhuis van Marc van Dijk, NRC 26 januari 2024)

Vragen om te overdenken

•  Wanneer wekt iets jouw interesse?
  • Hoe toon je jouw interesse?
  • Hoe voelt het als iemand in jou geïnteresseerd is?

(Anky Floris, uit: Levenskunst)

Tekst

In sprookjes weet je vaak meteen of iets goed of slecht is. Maar in het echte leven kan het lelijke beest dat je ziet ook iets goeds in zich dragen. Je weet vaak niet of iets wat je overkomt goed is of slecht. Dingen als een ontslag, een verhuizing, of een verbroken relatie – als je je daardoorheen worstelt, worden er vaak mooie dingen mogelijk, Het is onaangenaam, maar eigenlijk is het een geschenk. Voilà.

(Tinneke Beeckman (journalist Marije van Beek, Trouw, 23-5-’22))

Christelijke tekst

Geluk is een heel breed begrip, maar misschien kan ik het omschrijven als een evenwicht tussen mens en natuur. En als theoloog zou ik zeggen: tussen hemel en aarde. Het is een gevoel één te zijn met de mensen om ons heen, met alles wat leeft, met alles wat bestaat. We komen uit een eenheid en we gaan er weer naar terug. In de periode die daartussen ligt, zoeken we vooral naar dat geluk, naar die ervaring van eenheid.

(Abt Bernardus Peeters)

Vragen om te overdenken

• Wat is de zin van mijn leven?
  • Wat is de betekenis van mijn tijd op aarde?
  • Wat is de uiteindelijke betekenis van mijn werk en inspanning?

Paus Franciscus, uit: Laudate Deum (een tekst over de mensheid en het milieu))