wedding rings, engagement rings, marriage

Huwelijk

Jullie willen trouwen. Van harte gefeliciteerd met dat voornemen! Naast een ceremonie in het gemeentehuis, willen jullie ook een viering in de kerk. Jullie willen in aanwezigheid van de geloofsgemeenschap je liefde voor elkaar uitspreken en de zegen over jullie jawoord ontvangen. Prachtig.

Maar een kerkelijk huwelijk is meer dan dat. Het is een sacrament. Dat betekent dat in jullie liefdesverbond en belofte trouw te blijven in alle omstandigheden, Gods trouwe liefde kan doorschemeren. en dat betekent Gods belofte van zijn genade om die liefde waar te maken.

Om voor de kerk te kunnen trouwen moet in ieder geval één van de partners katholiek gedoopt zijn. Daarnaast moet je vrij zijn om te kunnen trouwen. Een eerder gesloten burgerlijk en/of kerkelijk huwelijk staat dit in de weg. Ook als je niet katholiek bent.

Mocht dit zo zijn, wil je dat dan heel duidelijk melden op het aanmeldformulier. We praten er samen over en bekijken of er een oplossing voor te vinden is.

Hoe meld ik me aan?

Vul onderstaand formulier in. Wij nemen contact met je op.

Veel voorkomende vragen

Slechts één van ons beide is katholiek gedoopt. Wat nu?
Waarom moet elk eerder huwelijk gemeld worden?