Betreft: aantal aanwezigen bij een uitvaart en zang en muziek in de kerk

N.a.v. van de mail van 10 oktober jl. met als onderwerp Reactie R.-K. Kerk op oproep minister Grapperhaus waarin de bisschoppen van Nederland de parochies en religieuze gemeenschappen vragen zo snel als mogelijk terug te schalen naar maximaal dertig aanwezigen in de komende liturgievieringen (exclusief bedienaren en medewerkers), zijn er enkele vragen bij de bisdomstaf binnengekomen.

RouwboeketDeze betreffen vooral het maximale aantal toegestane personen bij een uitvaart in een kerk. Immers, de Rijksoverheid hanteert voor uitvaarten in een binnenruimte een hoger aantal dan dertig. In antwoord op de vraag naar het maximaal toegestane aantal personen bij een uitvaart in een kerk, volgen wij als Kerkprovincie de richtlijnen van de Rijksoverheid. Dit betekent: voor een uitvaart in een kerk/crematorium/aula geldt dat er maximaal 100 bezoekers aanwezig mogen zijn (exclusief bedienaren en medewerkers). Voor een uitvaartplechtigheid buiten geldt een maximum van 250. Zowel binnen als buiten uiteraard met inachtneming van de geldende maatregelen rondom onder andere 1,5 meter afstand houden en ventilatie.

Tevens zijn er vragen binnengekomen betreffende het aantal zangers (omdat in het landelijk protocol staat “een cantor of enkele zangers”) en blaasinstrumenten. Hierbij geeft de Utrechtse bisdomstaf aan dat het maximale aantal zangers in een kerk vier is (maar liever minder). Dit maximale aantal van vier geldt ook voor het aantal blaasinstrumenten.
corona updateWij vinden de gezondheid van onze parochianen van groot belang én wij vinden het erg belangrijk dat de mensen naar de kerk kunnen komen.
Daarom houden wij ons in de Parochie H. Drie-eenheid aan de volgende richtlijnen:

We komen met maximaal 30 parochianen samen in de kerk, exclusief de bedienaren en er wordt niet samen gezongen. We dragen mondkapjes en we houden minimaal 1,5 meter afstand.
Verder volgen we alle instructies die in de plaatselijke kerk worden gegeven.
We doen de werkzaamheden voor onze parochie zoveel mogelijk vanuit huis en als dat niet mogelijk is, beperken we de ontmoetingen in de parochiecentra tot maximaal 4 personen per dag. Ook in de lokale parochiecentra volgen we verder de instructies die daar worden gegeven.

Op deze manier nemen we onze verantwoordelijkheid en hopen we bij te dragen aan het voorkomen van een volledige lock down.
 
Namens het Parochiebestuur,
Pastoor G.M.J. van der Vegt, voorzitter, Jan Vlaar, vice-voorzitter, Tonnie van Wiggen-Valkenburg, secretaris
Broeders en zusters,

De eerste golf van de coronaviruspandemie dit voorjaar was een lange, donkere tunnel. De tv-beelden uit binnen- en buitenland waren soms apocalyptisch van aard en zullen ons altijd bij blijven: overvolle ziekenhuisgangen met ernstig zieke en stervende patiënten, uitvaarten die met slechts een handjevol of zelfs zonder nabestaanden moesten plaatsvinden. Ook de tv-beelden uit landen waar aan het coronavirus overleden mensen met vrachtwagens werden afgevoerd naar provisorische koelcellen, staan op ons netvlies gebrand. (U kunt ook hier de hele brief downloaden.)

Niewsbrief Par 2020Al geruime tijd horen we van abonnees dat de wekelijkse nieuwsbrief niet werd ontvangen. Soms werd de nieuwsbrief bezorgd in de spam-map, soms in de Postvak IN-map en soms helemaal niet.

Bij nader onderzoek blijkt dat het veelal ontvangers zijn met een aan KPN gerelateerd e-mailadres.
Dat zijn @hetnet.nl, @planet.nl, @kpnmail.nl, @kpnplanet.nl, @wxs.nl en @freeler.nl.
Het probleem is aangekaart bij KPN. Het probleem zou inmiddels opgelost zijn. Voor alle veiligheid is er vanaf 21 mei 2020 wekelijks een document van de verzonden nieuwsbrief gemaakt, dat u hieronder kunt lezen/downloaden.
 

Beste mensen,

Pastoor Van der Vegt, Jan Vlaar en ondergetekende (crisisteam) zijn hedenochtend (woensdag 18 maart) bij elkaar gekomen voor crisisberaad. Hieronder de afspraken.
Voor communicatie maken we gebruik van de mailgroep, tenzij anders vermeld. De mailgroep bestaat uit: voorzitters kerkcommissies en pastoraatgroepen, secretarissen kerkcommissies, secretariaten per geloofsgemeenschap, Annemiek Smulders, leden Pastoraal Team en leden AB.

We hebben de volgende afspraken gemaakt:

Het rooster met de uitgavedata en deadlines voor 2020 is nu hier beschikbaar.

Voor het aanleveren van kopij zijn wat regels vastgesteld die u hier kunt nalezen
logobijeenblpng 1453900692BIJeen is de naam van het parochieblad van de H. Drie-eenheid.
Voor 2020 gelden de volgende inleverdata van kopij: klik hier.

Op deze pagina kunt u de digitale versie lezen:
 

Jaargang 5, nr. 7 (17 oktober t/m 27 november 2020)
Jaargang 5, nr. 6
(29 augustus t/m 16 oktober 2020)
Jaargang 5, nr. 5
(4 juli t/m 28 augustus 2020)
Jaargang 5, nr. 4
(16 mei t/m 3 juli 2020)
Jaargang 5, nr. 3 (4 april t/m 15 mei 2020)
Jaargang 5, nr. 2 (15 februari t/m 3 april 2020)
Jaargang 5, nr. 1 (11 januari t/m 14 februari 2020)

Jaargang 4, nr. 8 (30 november 2019 t/m 10 januari 2020)
Jaargang 4, nr. 7 (19 oktober t/m 29 november 2019)
Jaargang 4, nr. 6 (31 augustus t/m 18 oktober 2019)
Jaargang 4, nr. 5 (13 juli t/m 30 augustus 2019)
Jaargang 4, nr. 4 (1 juni t/m 12 juli 2019)
Jaargang 4, nr. 3 (13 april t/m 31 mei 2019)
Jaargang 4, nr. 2 (2 maart t/m 12 april 2019)
Jaargang 4, nr. 1 (19 januari t/m 1 maart 2019)

Het Aarstbisdom geeft met enige regelmaat nieuwsbrieven uit. U kunt zich hier op abonneren, via deze link.

Bent u geinteresseerd in het diaconale werk van het bisdom dan is de website van de DKCI (Diaconele Kerkelijke Caritas Instelling) een goede bron van informatie.
© 3eenheidparochie 2012 - 2020          --- AVG-verklaringen --- ↑ Top