Zomerwandelingen: met aandacht erop uit!

wandelenVoor deze zomer nodigen we u uit om een wandeling te maken, alleen of met elkaar, met een tekst of opdracht ter bezinning. U kunt hier zelf mee aan de slag, of uw ervaringen en overdenkingen uitwisselen met anderen. De teksten ter overdenking zijn hieronder te vinden. Een aantal voorbeelden voor wandelingen bieden we u hier aan, maar uiteraard kunt u zelf elke wandeling maken die u graag wilt doen. Fietsen kan natuurlijk ook, wij bieden u tevens enkele fietstochten aan.

Mogelijke wandelingen:
- Vianen 4,5 km: https://www.utrechtslandschap.nl/routes/wandelen/polder-bolgerijen-rood
- Nieuwegein 10 of 16 km: https://www.routesinutrecht.nl/routes/659619617/rondje-linielanding
- Benschop 9 km: https://klompenpaden.nl/klompenpad/benedeneindsepad/
- Lopik, diverse wandel- en fietstochten: https://www.toproutenetwerk.nl/alle-tops/salmsteke.html

Fietsroute:
- Harmelen, Woerden, Oudewater 30 km: https://www.fietsnetwerk.nl/fietsroutes/downloaden/fietsroutekaart-en-beschrijving/5b20d4a257bc7

Eerste mogelijkheid

Je kunt gewoon gaan wandelen om het  buiten zijn zelf. Je wilt de wind horen ritselen, de zon op je huid voelen, de bloemen ruiken, de appels zien groeien. Kortom: je wilt wandelen met al je zintuigen. Ga naar het beginpunt van de door jou gekozen wandelroute.  Lees, voordat je begint 3 keer dit gedicht:

Vertraag.
Vertraag.
Vertraag je stap.
Stap trager dan je hartslag vraagt.
Verlangzaam.
Verlangzaam.
Verlangzaam je verlangen
En verdwijn met mate.
Neem niet je tijd
En laat de tijd je nemen -
Laat.
Leonard Nolens (1947)
uit: Laat alle deuren op een kier
(Querido 2004)

Ga op pad. Doe onderweg meerdere keren deze oefening.
Mocht je bezorgd zijn dat je er niet toe komt: zet je timer op je telefoon op een kwartier en doe de oefening als je timer af gaat. Herhaal dat meerdere keren.

Sta (of zit) stil. Adem een paar keer diep in en uit….
  • Noem 5 dingen die je kan zien….
  • Noem 4 dingen die je kan horen….
  • Noem 3 dingen die je kan voelen (tastzin)…
  • Noem 2 dingen die je kan ruiken….
  • Noem 1 ding dat je kan proeven

Maak je wandeling en doe onderweg deze oefening nog een paar keer. Door deze herhaling zul je steeds meer in het hier en nu aan het wandelen zijn. Als je thuis bent, voel je even na:  hoe is het met mij? Wat heeft deze wandeling me gebracht?

Tweede mogelijkheid

Je kunt ook gaan wandelen omdat er een thema is dat je erg bezighoudt. Iets waar je bezorgd over bent of een keuze in moet maken, bijv. Dan kan deze oefening je misschien helpen.

Tweede mogelijkheid
Je kunt ook gaan wandelen omdat er een thema is dat je erg bezighoudt. Iets waar je bezorgd over bent of een keuze in moet maken, bijv. Dan kan deze oefening je misschien helpen.
Start thuis:
1) Neem pen en papier en omschrijf in een paar zinnen het thema dat je bezighoudt.
2) Laat het thema los. Ga wandelen en neem je camera/telefoon mee. Maak onderweg foto’s van dingen die op de een of andere manier je aandacht vragen, of je nieuwsgierigheid wekken.
3) Kies een plek voor het vervolg van de oefening. Als je niet thuis bent, moet je pen en papier meenemen.
4) Kies één foto uit de serie die je gemaakt hebt.
5) Beschrijf in drie bijvoeglijke naamwoorden de gekozen foto . Deze is (zomers, speels, groen, dreigend, kwetsbaar……)….
6) Als je één ding aan je foto zou kunnen veranderen, wat zou dat dan zijn? Schrijf dat op.
7) Neem je thema weer in gedachten. Wat is de overeenkomst tussen het thema en de gekozen foto? Hier mag je een sprintje schrijven van15 min. Dat betekent dat je de pen niet van het papier haalt, niet gaat zitten nadenken, maar in één keer 15 min doorschrijft. Mochten halverwege de gedachten op zijn, dan schrijf je het laatst geschreven woord nog een keer en nog een keer, net zo lang totdat ofwel de tijd op is, ofwel een nieuwe gedachte opwelt die je dan kan volgen.
8) Hoe kan het antwoord op vraag 6 je helpen bij je thema? Of, anders gevraagd: hoe zou je je thema kunnen veranderen/in beweging zetten, op dezelfde manier als waarop je je foto zou willen veranderen? Bijv. ik zou mijn foto stoerder willen maken (vraag 6). Nu: hoe zou je stoerder kunnen zijn in je benadering van je thema? Of: ik zou de foto lichter willen hebben (vraag 6). Nu: hoe zou je lichter kunnen zijn in het benaderen van je thema.
9) Stel dat die drie bijvoeglijke naamwoorden die je koos in vraag 5 je behulpzaam konden zijn in de benadering van je thema, hoe zou dat er dan in de praktijk uit zien?
10) Wat heeft dit je gebracht?

Derde mogelijkheid

bijbelGa wandelen en neem een reisgenoot (of een paar mee). Neem ook wat te eten of te drinken voor onderweg mee. Maak een Emmaüs wandeling. Wandelend kun je goed praten (en afstand houden). Denk maar aan het verhaal in Lucas 24 waar 2 leerlingen van Jezus onderweg zijn naar Emmaüs. Ze zijn verdrietig en in de war, maar dan loopt er ineens een derde mee. Hij laat hen vertellen en al pratend gaan ze steeds beter zien, wat er gebeurd is. Tot ze hem herkennen bij de maaltijd. We noemen het dan ook een “Emmaüs wandeling” als je samen wandelend over een Bijbelverhaal in gesprek gaat.

Hoe gaat zo’n wandeling?
Eerst lees je het verhaal. Dan loop je een poosje in stilte, bijvoorbeeld 10 minuten. Daarna vertel je om de beurt wat je gehoord hebt, wat je opviel of waar je vragen over hebt. Als de één praat, helpt de ander al luisterend. De luisteraar houdt zijn/haar eigen verhaal en vragen even

voor zich, en is dienstbaar om de ander te laten vertellen. Bijv. door vragen te stellen. Allebei heb je tenminste 10 minuten om je verhaal te vertellen. Neem in totaal ongeveer een uur voor de wandeling. Wees je ervan bewust dat er een Derde met je mee loopt.
De vragen hieronder zijn een hulpmiddel bij het verhaal.
Aan de slag.

Lees Johannes 6 - BasisBijbel
Vragen:
  • Wat raakt je in het verhaal?
  • Heb jij wel eens een wonderlijke maaltijd mee gemaakt?
  • Welke dingen kun je delen zonder dat jij zelf minder overhoudt?
  • Wat zijn de overeenkomsten tussen het gedeelde brood en Jezus?
© 3eenheidparochie 2012 - 2021          --- AVG-verklaringen --- ↑ Top