Betreft: aantal aanwezigen bij een uitvaart en zang en muziek in de kerk

N.a.v. van de mail van 10 oktober jl. met als onderwerp Reactie R.-K. Kerk op oproep minister Grapperhaus waarin de bisschoppen van Nederland de parochies en religieuze gemeenschappen vragen zo snel als mogelijk terug te schalen naar maximaal dertig aanwezigen in de komende liturgievieringen (exclusief bedienaren en medewerkers), zijn er enkele vragen bij de bisdomstaf binnengekomen.

RouwboeketDeze betreffen vooral het maximale aantal toegestane personen bij een uitvaart in een kerk. Immers, de Rijksoverheid hanteert voor uitvaarten in een binnenruimte een hoger aantal dan dertig. In antwoord op de vraag naar het maximaal toegestane aantal personen bij een uitvaart in een kerk, volgen wij als Kerkprovincie de richtlijnen van de Rijksoverheid. Dit betekent: voor een uitvaart in een kerk/crematorium/aula geldt dat er maximaal 100 bezoekers aanwezig mogen zijn (exclusief bedienaren en medewerkers). Voor een uitvaartplechtigheid buiten geldt een maximum van 250. Zowel binnen als buiten uiteraard met inachtneming van de geldende maatregelen rondom onder andere 1,5 meter afstand houden en ventilatie.

Tevens zijn er vragen binnengekomen betreffende het aantal zangers (omdat in het landelijk protocol staat “een cantor of enkele zangers”) en blaasinstrumenten. Hierbij geeft de Utrechtse bisdomstaf aan dat het maximale aantal zangers in een kerk vier is (maar liever minder). Dit maximale aantal van vier geldt ook voor het aantal blaasinstrumenten.
corona updateWij vinden de gezondheid van onze parochianen van groot belang én wij vinden het erg belangrijk dat de mensen naar de kerk kunnen komen.
Daarom houden wij ons in de Parochie H. Drie-eenheid aan de volgende richtlijnen:

We komen met maximaal 30 parochianen samen in de kerk, exclusief de bedienaren en er wordt niet samen gezongen. We dragen mondkapjes en we houden minimaal 1,5 meter afstand.
Verder volgen we alle instructies die in de plaatselijke kerk worden gegeven.
We doen de werkzaamheden voor onze parochie zoveel mogelijk vanuit huis en als dat niet mogelijk is, beperken we de ontmoetingen in de parochiecentra tot maximaal 4 personen per dag. Ook in de lokale parochiecentra volgen we verder de instructies die daar worden gegeven.

Op deze manier nemen we onze verantwoordelijkheid en hopen we bij te dragen aan het voorkomen van een volledige lock down.

Namens het Parochiebestuur,
Pastoor G.M.J. van der Vegt, voorzitter, Jan Vlaar, vice-voorzitter, Tonnie van Wiggen-Valkenburg, secretaris
Op maandag 2 november 2020 start er een nieuwe gespreksgroep.

Rouwgroep Nieuwegein organiseert al meer dan 20 jaar lotgenotengroepen.
Uit ervaring weten we dat het steunend kan zijn om met andere mensen te praten die ook een verlieservaring achter de rug hebben. Het delen kan helpen wat meer inzicht te krijgen in het rouwproces.
In de groep is ruimte voor een ieders verhaal, voor het stellen van vragen en het delen van ervaringen. Elke bijeenkomst staat een ander thema centraal waarover we met elkaar in gesprek gaan. Uiteraard kunnen de deelnemers ook zelf onderwerpen inbrengen.
De gespreksgroep wordt begeleid door Marianne van den Boogaard en Margreet van Angelen.

Praktische informatie: Start: 2 november 2020, de bijeenkomsten zijn op maandagochtend van 09.30 tot 12.00 uur.
Locatie: Emmauskerk, Merelplein 2, te Nieuwegein.
Kosten: € 50,00 te voldoen bij de eerste bijeenkomst.
Afhankelijk van de groepsgrootte zijn er 6 tot 8 bijeenkomsten.

Opgeven liefst z.s.m. en tot uiterlijk 20 oktober 2020. Informatie en aanmelding
Als uw aanmelding binnen is, zal een van de rouwbegeleiders contact met u opnemen om een kennismakingsgesprek te plannen. Dit gesprek zal bij u thuis plaatsvinden. In dit gesprek krijgt u informatie over de groep en er zal ook aandacht zijn voor uw behoeften en verwachtingen.

Voor wie
Iedereen uit Nieuwegein en regiogemeenten die te maken heeft, of heeft gehad, met het overlijden van een dierbare persoon (partner, kind, kleinkind, vader, moeder, broer, zus, vriend of vriendin) kan deelnemen. U kunt natuurlijk ook andere mensen met een verlieservaring op ons aanbod wijzen. Kerkelijke betrokkenheid is niet nodig. Iedereen is welkom.

Inloopavond
Tevens willen we u erop wijzen dat we ook een inloopavond hebben op 13 oktober. In verband met de coronamaatregelen zijn hierbij maximaal 6 mensen welkom.
Voor info en aanmelding

Leden Rouwgroep Nieuwegein

Op de website leest u wie de leden van de werkgroep zijn en wat hun achtergrond is.
GerarduskalenderDe Gerarduskalender, uitgebracht door Klooster Wittem, is een scheurkalender met elke dag op de voorkant een spreuk die opbeurt of aanzet tot nadenken, onder het motto: ‘elke dag een beetje spirit’. Op de achterkant staan afwisselend moppen, gedichten, bezinningsteksten, puzzels en informatie over verschillende onderwerpen.
De kalender is bedoeld om elke dag goed te kunnen beginnen. De spreuk op de voorkant en de moppen, de puzzels en informatie op de achterkant geven u aan het begin van de dag een positief gevoel.
De kalender wordt elk jaar met zorg en plezier samengesteld door een uitgebreide redactie van personeel en vrijwilligers rondom Klooster Wittem. De opbrengst van de kalender komt ten goede aan alle activiteiten die vanuit klooster Wittem worden georganiseerd. De kalender kost €7,95 en is te koop:
In Montfoort tijdens openingstijden van het secretariaat op maandag-, woensdag- en donderdagochtend van 9.00 tot 12.00 uur.
In Nieuwegein in de Nicolaaskerk op zondagen bij de kaarsenverkoop en op werkdagen op het parochiecentrum van de Nicolaaskerk.
In IJsselstein bij Ans van Kuik, Koningin Julianalaan 7, tel. (030) 688 35 53 of bij Theo Broeke, Goudplevier 5, tel. (030) 688 38 98.
In Harmelen bij Mieke Mentz, Johan Frisolaan 15, tel. 06 - 55 50 02 02
In Cabauw (Lopik) bij Adriaan van Kats, Cabauwsekade 35, tel. (0348) 55 24 29
In Benschop bij Diny van den IJssel, Dorp 152, tel. (0348) 45 14 58
Thuine roepingenweekend 1 465x300Waar? In het gastenverblijf van het klooster te Thuine (D), net over de grens bij Twente. Het gastenhuis is meer dan groot genoeg om aan alle huidige veiligheidsvoorschriften te kunnen voldoen.
Voor wie? Voor jonge mensen tussen 18 en 35 jaar. Het zijn jonge mensen met heel uiteenlopende achtergronden. Kijk maar naar de foto met de deelnemers van vorig jaar. Het zijn jonge mensen zoals jij!
Door wie? Het weekend wordt georganiseerd door het bisdom Groningen-Leeuwarden maar staat open voor deelnemers uit alle zeven Nederlandse bisdommen.
Wanneer? Van vrijdagavond 16 tot en met zondagmiddag 18 oktober a.s..

Wie gaan er een getuigenis geven? Een 'blauwe zuster' over haar roeping tot het religieuze leven. Gerrie Conen over zijn roeping tot het huwelijk en het katholiek opvoeden van zijn kinderen. Jolanda en Sander Hof over hun roeping om van protestant katholiek te worden. Sander Hof over zijn roeping tot het permanent diaconaat. Vanzelfsprekend kun je Mgr. Van den Hout, de bisschop van Groningen-Leeuwarden, en pastoor Tjepkema ook aanspreken op hun roeping tot het priesterschap.

Kosten: er wordt een vrijwillige bijdrage van 40 euro per persoon gevraagd.
Opgave - Je kunt je tot 1 oktober 2020 opgeven bij pastoor Tjitze Titus Tjepkema (Coevorden) – email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., mob. Tel. 06 – 11 273 673.

Meer weten? Kijk zondag 30 augustus 2020 om 9.45 uur naar het “Geloofsgesprek” met Leo Fijen op NPO 2.
2018 11 07 WJD Home flyerJongeren in de leeftijd vanaf 15 jaar kunnen in januari 2021 opnieuw naar een WJD@Home op Ameland. De WJD@Home werden in 2019 voor het eerst gehouden voor jongeren die niet deel konden nemen aan de Wereldjongerendagen in Panama. WJD@Home was met ruim honderd deelnemers een groot succes. Dat vroeg om een vervolg.

De WJD@Home 2021 worden georganiseerd onder de vlag van JongKatholiek. Medewerker jongerenpastoraat Desiree Bühler van het bisdom Rotterdam is coördinator. “We merkten dat er groot enthousiasme was tijdens het weekend WJD@Home op Ameland. Niet alleen bij de jongeren die toen deelnamen, maar bij iedereen die meehielp, bij de organisatie en bij de bisschoppen.”

  • WJD@Home op Ameland zijn van vrijdag 29 tot en met zondag 31 januari 2021
  • Na de zomer volgt informatie over aanmelding
Voor meer informatie: Klik hier
AartsbisdomIn de parochies en andere instellingen van de Rooms Katholieke Kerk zijn met ingang van 1 juni 2020 de publieke liturgievieringen hervat. In gezamenlijkheid hebben de Nederlandse bisschoppen op 20 mei 2020 het protocol ‘Kerkelijk Leven op anderhalve meter’ vastgesteld. Nadat de algemene regels versoepeld werden zijn er nieuwe protocollen gemaakt die vanaf 1 juli 2020 gelden.

Het protocol dat via de bisdommen naar de parochies en instellingen wordt gestuurd, bestaat uit drie delen. Het eerste deel richt zich tot alle gelovigen en geeft richtlijnen om in de kerken op een veilige en waardige wijze de liturgie samen te kunnen vieren. Het tweede deel is gericht aan de bedienaren met betrekking tot de uitvoering van hun specifieke taken in de liturgie. Het derde deel is toegespitst op het veilig gebruik van de kerkgebouwen met regels voor de inrichting en logistiek binnen het kerkgebouw, passend bij de richtlijnen vanuit het RIVM en bij het eigene van de liturgie.

Perspectief op samen vieren
De bisschoppen benadrukken het belang om in de parochies en instellingen zorgvuldig te werk te gaan om zo goed mogelijk de veiligheid in de kerkgebouwen te kunnen waarborgen. Zij zijn blij dat de H. Mis weer samen gevierd kan worden.

Protocolfactsheet:
Kerkelijk leven op anderhalve meter.

Dit factsheet hoort bij alle drie onderstaande protocollen (vanaf 10 juli):
Protocol kerkelijk leven op anderhalve meter gelovigen.
Protocol kerkelijk leven op anderhalve meter bedienaren.
Protocol kerkelijk leven op anderhalve meter kerkgebouwen.

Reserveren voor vieringen.
Vanaf 1 juli 2020 kunnen er vieringen plaats vinden met niet meer dan 100 mensen. Dit alles binnen richtlijnen van RIVM.
Een persoonlijke brief aan u

Thuiskomen

Kerkbalans2020 Raamposter web“De kerk is voor mij een fijne plaats waar ik Jezus ontmoet en andere mensen, met hun eigen leven, vragen en blijdschap, die Hem willen volgen. Bij wie je je thuis voelt omdat je hetzelfde deelt. Dat geeft een gevoel van verbinding, van thuiskomen. In de kerk ben je niet alleen. Je bent samen, want je beleeft het samen. Het is een warm nest. Na afloop van een viering drinken we altijd samen koffie en dan praten we over wat we gehoord, gezongen en gebeden hebben. Thuis praten mijn man en ik ook vaak nog even na.” “Nee, ik zou de kerk niet kunnen missen, maar als ik aan iemand zou moeten uitleggen waarom de kerk voor mij zo belangrijk is, dan zou ik dat niet met woorden kunnen omschrijven: je moet het voelen! De warmte, eer brengen aan God, de fijne sfeer, de saamhorigheid, het samen beleven, dat kan ik niet uitleggen, dat moet je ervaren.”
Zo verwoordde iemand uit Nederland, haar kerkbeleving. In één woord thuiskomen.

Het onderkomen
De kerk als gebouw biedt ruimte aan totaal verschillende mensen in leeftijden, opvattingen en staan in het dagelijks leven. Zij nemen dit mee, leggen het aan God voor en delen het met elkaar. Wij danken en prijzen God en ondersteunen elkaar. Als muren van ons kerkgebouw konden spreken dan zouden wij met open mond staan. Midden in de wijk, midden in het dorp of onze stad staat ons kerkgebouw. Daar mogen wij best wel trots op zijn.


Voor niets gaat de zon op
Er hangt een prijskaartje aan ons kerkgebouw en aan alle activiteiten die in en rondom het gebouw gebeuren. Daarom doen wij ook dit jaar 2020 een beroep op uw vrijgevigheid. Daar is de actie Kerkbalans voor. De instandhouding van ons kerkgebouw als 'Huis' en voor alle activiteiten als een 'Thuis' voor u en alle anderen.

Dank voor uw betrokkenheid.
Dank voor uw gulheid.
Dank als u besluit om voor de eerste keer mee te gaan doen.
Op 18 januari gaat de 'Actie Kerkbalans' van start.

Namens onze locaties,
G.M.J van der Vegt,
Pastoor Drie-eenheidparochie.

Jaar van de EucharistieIn het Aartsbisdom Utrecht start op de eerste zondag van de Advent (zondag 1 december 2019) het 'Jaar van de Eucharistie’ dat loopt t/m Christus, Koning van het Heelal (22 november 2020).

In de aanloop naar dit jaar heeft kardinaal Eijk een pastorale brief geschreven, getiteld: ‘De Eucharistie (weer) beleven als het kloppend hart van het geloofsleven’.

Klik hier om deze pastorale brief te lezen.

Betekenisvol ontmoeten niet zomaar een loze kreet

Bekentenisvol OntmoetingBetekenisvol ontmoeten, wat moet ik me daar bij voorstellen? Het overkwam me, zonder dat ik er erg in had.

kathedralekoorutrechtIn 2019 is het jubileum van 150 jaar koormuziek in de Sint Catharinakathedraal te Utrecht. In deze stad werd in 1869 het koor Sint Gregorius Magnus opgericht om de erediensten in de kathedraal muzikaal op niveau vorm te geven. “Passende scholing van nieuwe zangers kreeg daarom vanaf het begin bijzondere aandacht,” vertelt dirigent Gerard Beemster.

In Rome is de nieuwe exhortatie ‘Gaudete et Exsultate’ van paus Franciscus voorgesteld.
Het standpunt van Tertio-hoofdredacteur Emmanuel Van Lierde.

gemeenschap der heiligenHeilig worden. Koestert u die ambitie? Of kent u mensen in uw omgeving bij wie dat op hun bucketlist prijkt? Wellicht zijn er maar weinig West-Europese tijdgenoten te vinden die bewust heiligheid nastreven. En toch is naar Bijbelse maatstaven iedereen juist daartoe geroepen. Wees heilig, want Ik, de Heer uw God, ben heilig (Leviticus 11, 44; 19, 2; 20, 26 en 1 Petrus 1, 16). Het is dan ook een hoofdopdracht van de Kerk om mensen te helpen richting heiligheid.

Hier leest u het hele document.
Zoals u wellicht weet, kan via de website mail worden gestuurd naar een contactpersoon (lid pastoresteam, parochiebestuur, werkgroepen). Er kunnen geen bijlagen worden meegezonden. 

Omdat de ontvangers van deze mail steeds meer last kregen van spam is de Captcha-functie ingebouwd. Dat is een code om zo veel als mogelijk spam te voorkomen.

ledenadministratieEen actuele ledenadministratie is voor parochies en geloofsgemeenschappen van levensbelang. Zoals bij verhuizingen, maar ook bij het overlijden van een parochiaan.
De parochie maakt hiervoor gebruik van SILA (Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie), die samenwerkt met de Basisregistratie Personen (BRP) van de overheid.

In 2016 nam de Tweede Kamer echter een motie aan die er waarschijnlijk reeds in 2018 toe leidt dat er door de gemeenten geen adreswijzigingen meer zullen worden verstrekt aan SILA. 

Inmiddels is bekend geworden dat de internetconsultatie heeft geleid tot het laten voortbestaan van SILA. Klik voor meer informatie op deze link.

U kunt uw mutaties via deze website blijven doorgeven. Het betreft een inschrijfformulier, een wijzigingsformulier en een afmeldformulier.U kunt de formulieren vinden op de startpagina aan de rechterzijde van het scherm.
© 3eenheidparochie 2012 - 2020          --- AVG-verklaringen --- ↑ Top