R.K. Geloofsgemeenschap H. Bavo - Harmelen

Nieuwe podcastserie Katholiekleven

‘Weg van de liturgie’ is de naam van een nieuwe podcastserie over de liturgie op www.katholiekleven.nl. De podcast is ontwikkeld door Katholiekleven in samenwerking met het Centrum voor Parochiespiritualiteit (CPS).

In de eerste aflevering gaat Mirjam Spruit van het CPS in gesprek over de katholieke liturgie met twee experts:
- dr. Samuel Goyvaerts is docent liturgie aan Tilburg School of Catholic Theology
- Arjen Bultsma is pastoor in Bolsward en vicaris.
In de eerste aflevering stellen de twee experts zich voor en vertellen ze waarom het belangrijk is om over liturgie na te denken en erover te praten, juist nu. In de tweede aflevering vertellen ze hoe het idee voor deze podcast is ontstaan en legt Samuel Goyvaerts uit wat de titel betekent.

Podcast Weg van de liturgie 1

Illustratie: Lidy de Koning / Katholiekleven.nl

Ook dit jaar kunt u een huispaaskaars bestellen. Achter in de kerk, in de Mariakapel, ligt de lijst waarop u uw keuze kenbaar kunt maken. De lijst blijft er liggen tot en met zondag 21 februari

huispaaskaars

Het parochiebestuur H. Drie-eenheid zoekt een nieuwe secretaris (m/v)

We gaan het Aartsbisdom vragen om onze huidige secretaris, Tonnie van Wiggen-Valkenburg, te benoemen tot vice-voorzitter van het parochiebestuur. Nu zoesecretarisken we een nieuwe secretaris. Het is een hele mooie vrijwilligersbaan met veel ruimte voor eigen inbreng. Zeker op dit moment. De parochie H. Drie-eenheid bestaat 10 jaar. En we vinden het tijd om de parochie te gaan vernieuwen. We zoeken dan ook een secretaris die affiniteit heeft met organisatie ontwikkeling en die het een uitdaging vindt om kritisch te kijken naar hoe we de dingen nu doen en die wil werken aan verbeteringen. Ook willen we meer gaan communiceren vanuit het parochiebestuur richting de parochianen. Dus ook een vlotte pen vinden we belangrijk.

Het doel van de functie

De secretaris van het parochiebestuur verzorgt de voorbereiding en verslaglegging van de vergaderingen en de interne en externe communicatie. Daarnaast vervult de secretaris van het parochiebestuur een belangrijke rol in nieuwe ontwikkelingen en projecten die door het parochiebestuur worden geïnitieerd. Op dit moment gaat het dan vooral om de realisatie van de nieuwe organisatie.

De plaats in de organisatie

De secretaris is lid van het parochiebestuur H. Drie-eenheid, in casu het dagelijks bestuur en het algemeen bestuur.

Regelmatig voorkomende contacten

De secretaris heeft regelmatig contact met het Aartsbisdom, de andere leden van het parochiebestuur, de leden van de pastoraal teams, de voorzitters en secretarissen van de deelparochies van de H. Drie-eenheid, en met vrijwilligers van de ontwikkelingen en projecten waarin namens het parochiebestuur wordt geparticipeerd.

Samenvatting van de werkzaamheden

  1. De secretaris van het parochiebestuur zorgt, gebruikmakend van de applicatie Bestuursdocumenten van de Parochie H. Drie-eenheid, voor de planning, de convocatie, de agenda en de verslaglegging van de vergaderingen van het parochiebestuur.
  2. De secretaris van het parochiebestuur verzorgt de interne en externe communicatie. Soms gaat dit nog via formele papieren brieven, maar meestal via de moderne communicatiemiddelen die binnen de Parochie H. Drie-eenheid worden gebruikt (bijvoorbeeld e-mail en website).  
  3. De secretaris van het parochiebestuur zorgt voor de archivering van de documenten van het parochiebestuur, afhankelijk van de inhoud op papier en/of digitaal via de applicatie Bestuursdocumenten van de Parochie H. Drie-eenheid. 
  4. De secretaris van het parochiebestuur zorgt, gebruikmakend van de applicatie Parochiedatabase van de Parochie H. Drie-eenheid, voor de planning, de convocatie, de agenda en de verslaglegging van de vergaderingen van de parochieraad.
  5. De secretaris van het parochiebestuur zorgt voor de archivering van de documenten van de parochieraad, afhankelijk van de inhoud op papier en/of digitaal via de applicatie Parochiedatabase van de Parochie H. Drie-eenheid. 
  6. De secretaris van het parochiebestuur leidt en/of participeert in activiteiten en projecten die door het parochiebestuur worden geïnitieerd.
  7. De secretaris van het parochiebestuur organiseert jaarlijks het overleg secretarissen deelparochies.

Gevraagde competenties

Samenwerken, plannen en organiseren, besluitvaardigheid, creativiteit en mondelinge en schriftelijke communicatie.

Tijdsbeslag

Het tijdsbeslag is gemiddeld 8 uur per week.

Belangstellenden worden uitgenodigd een CV met motivatie te sturen aan: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Wie eerst meer wil weten kan bellen naar de huidige secretaris, Tonnie van Wiggen-Valkenburg, via 06 - 31 38 53 90.

Kinderkamp ‘Vrienden voor het leven’ Zomerkampen 2021

Het is leuk om vriendjes en vriendinnetjes te hebben. Vriendschap is belangrijk. In de verhalen over Jezus merk je dat ook. Als Hij aan zijn opdracht begint, kiest Hij eerst twaalf vrienden uit om met Hem mee te gaan. Onderweg krijgt Jezus ook nieuwe vrienden, zoals Lazarus en zijn zussen Martha en Maria, en Zacheus de tollenaar. En Jezus bewondert ook de vriendschap van de sterke mannen die hun verlamde kameraad héél voorzichtig in een gat door het dak laten zakken om hem zo dicht mogelijk bij Jezus te brengen. Mooie verhalen waar we samen naar gaan luisteren en over na gaan denken. Natuurlijk gaan we tijdens het kamp heel veel leuke spelletjes doen, lekker naar het bos, knutselen, zwemmen én vrij spelen als echte vrienden. Kortom: Wil jij vrienden maken voor het leven? Meld je dan zo snel mogelijk aan!

Meer informatie: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of tel. 06 - 29 01 53 99

Wanneer? 31 juli t/m 5 augustus

Waar? Kampeerboerderij de Heidebloem / locatie de Veltmaat, Oude Deventerweg 8a, 7448 RL Haarle

Voor wie? Jongens en meisjes van 7 t/m 12 jaar

Aantal deelnemers? Maximaal 30

Hoofdleiding: Vicaris Hans Pauw en Jacqueline Kolfschoten

Kosten: € 125,- per kind. Als er meerdere kinderen uit een gezin meegaan, is er een speciaal tarief van € 70,- per extra kind (voorbeeld 2 kinderen =  € 195,- i.p.v. € 250,-)

Aanmelden: via www.jongaartsbisdom.nl kan tot 30 juni 2021

 

Tienerkamp: ‘Heroes only’

Ook deze zomervakantie organiseert het bisdom weer een bijzonder tienerkamp. Dit keer is het thema ‘Heroes only’. Deelnemers zullen verschillende helden ontmoeten, zowel Bijbelse als eigentijdse helden. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om de held die jij bent! Je krijgt de kans om jezelf te bewijzen met uitdagende spellen, mysterieuze uitstapjes en spannende catecheses. Doe je mee? Jij bent toch ook een held?

Meer informatie: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of tel. 06 - 29 01 53 99

Wanneer? 31 juli t/m 5 augustus

Waar? Kampeerboerderij de Heidebloem / locatie de Delle, Oude Deventerweg 8a, 7448 RL Haarle

Voor wie? tieners (j/m) van 13 t/m 16 jaar

Aantal deelnemers? Maximaal 30

Hoofdleiding: Bas Kolfschoten, Rik Ledoux & priester Gauthier de Bekker

Kosten: € 145,- p.p. Als er meerdere tieners uit één gezin meegaan, is er een speciaal tarief van € 95,- per extra tiener (bv. 2 tieners = € 240,- i.p.v. € 290,-)

Aanmelden: via www.jongaartsbisdom.nl kan tot 30 juni 2021

Paus kondigt bijzonder Jozefjaar af

Precies honderdvijftig jaar nadat St.-Jozef werd uitgeroepen tot patroonheilige van de universele Kerk, heeft paus Franciscus dinsdag per direct een Jozefjaar afgekondigd. Het Jozefjaar ging op het hoogfeest van Maria Onbevlekt Ontvangen in. Het wordt op 8 december 2021 afgesloten. In de apostolische brief Patris Corde (‘Met een vaderhart’) schreef de paus dat gelovigen in de vaak onopgemerkte St.-Jozef “een voorspreker, steun en gids in moeilijke tijden” kunnen vinden.

Jozefjaar
Een glas-in-loodraam met een afbeelding van St.-Jozef en het Kindje Jezus
in de kerk van Maria Onbevlekt Ontvangen in Wilmington in de Amerikaanse staat New York.
Foto: CNS Photo – Gregory A. Shemitz

Bovenmenselijke zelfgave
“St.-Jozef herinnert ons eraan dat degenen die in de schaduw lijken te staan, een ongeëvenaarde rol in de heilsgeschiedenis kunnen spelen”, schreef Franciscus.
Als Maria’s man en beschermer van Gods Zoon veranderde St.-Jozef “zijn menselijke roeping tot huiselijke liefde in een bovenmenselijke zelfgave van zijn hart en zijn vaardigheden; een liefde ten dienste van de Messias die opgroeide in zijn huis”.

Dienaar van de verlossing
“In elke situatie sprak Jozef zijn eigen ‘fiat’ uit, zoals Maria dat deed bij de Annunciatie en Jezus in de Tuin van Getsemane”, aldus Franciscus. “Dit alles maakt duidelijk dat Jozef door God geroepen was om de persoon en de missie van Jezus te dienen door de uitoefening van zijn vaderschap”. Op die manier werkte hij mee “aan het grote mysterie van de verlossing en hij is waarlijk een dienaar van de verlossing”.

Voorbeeld voor alle mannen
Door Jozefs onvoorwaardelijke aanvaarding van Maria en zijn beslissing om “haar goede naam, haar waardigheid en haar leven” te beschermen, is hij ook een voorbeeld voor alle mannen, voegde de paus toe. “In onze wereld waar psychologisch, verbaal en fysiek geweld tegen vrouwen vandaag de dag zo duidelijk aanwezig is, is Jozef een voorbeeld van een respectvolle en gevoelige man”.

Concrete problemen
Franciscus onderstreepte ook Jozefs “creatieve moed”; niet alleen door een stal te vinden en die tot een “thuis te maken voor Gods Zoon die in de wereld kwam”, maar ook door Christus te beschermen tegen de dreiging van koning Herodes. “De paus noemde St.-Jozef een voorbeeld voor alle mannen”.
“De Heilige Familie had te maken met concrete problemen, zoals elke andere familie, zoals zo veel gevluchte broeders en zusters die vandaag hun leven riskeren om aan pech en honger te ontkomen. In dat opzicht beschouw ik St.-Jozef als de bijzondere patroonheilige van iedereen die door oorlog, haat, vervolging en armoede gedwongen is zijn vaderland te verlaten.”
Als een timmerman die “eerlijk zijn brood verdiende om voor zijn gezin te zorgen” is de aardse beschermer van Christus ook een voorbeeld voor arbeiders en degenen die zoeken naar werk en het recht op een waardig leven voor zichzelf en hun gezin.

Volle aflaat
De Apostolische Penitentiarie, een Vaticaans tribunaal dat zich bezighoudt met het verlenen van aflaten en het verlenen van dispensatie bij gewetenskwesties, kwam dinsdag bovendien met een decreet.
Daarin staat dat katholieken in het Jozefjaar een volle aflaat kunnen verdienen; niet alleen door gebed en boetedoening, maar ook door daden van rechtvaardigheid, naastenliefde en godsvrucht die opgedragen zijn aan de heilige Jozef. Daarnaast gelden de normale voorwaarden voor een volle aflaat: zo snel mogelijk biechten, de communie ontvangen en bidden voor de intenties van de paus.

Werken van barmhartigheid
In het decreet staan verschillende manieren om tijdens het Jozefjaar een volle aflaat te verdienen, zoals “dertig minuten het Onzevader overwegen of deelname aan een geestelijke retraite van minstens een dag met een overweging gewijd aan St.-Jozef”. Degenen die het voorbeeld van Jozef, een “rechtvaardig man”, volgen “en een lichamelijk of geestelijk werk van barmhartigheid doen, zullen ook een volle aflaat verkrijgen”, staat er verder.
Volle aflaten kunnen ook verdiend worden door gezinnen en verloofde stellen die samen de rozenkrans bidden en daarmee “hetzelfde klimaat van eenheid, liefde en gebed van de Heilige Familie” naleven.

Godvruchtige daad
Een godvruchtige daad is bijvoorbeeld het toevertrouwen van je dagelijkse activiteiten en je gebed om waardig werk aan St.-Jozef, door de litanie of elk ander “goedgekeurd” gebed tot hem te bidden.
De Penitentiarie bepaalde bovendien dat tijdens deze coronacrisis ouderen, zieken en “iedereen die vanwege legitieme redenen zijn huis niet kan verlaten” een aflaat kunnen verdienen door middel van “een godvruchtige daad ter ere van St.-Jozef”. Zij moeten daarnaast zo snel mogelijk aan de andere normaal geldende voorwaarden voldoen.     
(Junno Arocho Esteves - CNS 9 december 2020 vertaling: Katholiek Nieuwsblad).

De EHC gaat weer beginnenEhc

In januari willen wij als werkgroep met de Eerste Heilige Communie gaan beginnen. De kinderen van groep 4 hebben vorige week de brief mee naar huis gekregen en jullie als ouders kunnen je gaan opgeven. Dit kun je doen door een mailtje te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. o.v.v. EHC 20/21.

Op woensdag 9 december staat de ouderbijeenkomst gepland. Mogen we nog niet bij elkaar komen dan willen we het via Zoom laten verlopen. Daarom is aanmelden belangrijk.

De grote dag staat gepland op zondag 18 april 2021. Voor die tijd komen de kinderen een keer of 10 bij elkaar op de zondagen tijdens de kerkdienst.

Na dit jaar nemen wij afscheid van Brigitta. Zij heeft de werkgroep zeer lang gesteund en nu zijn wij op zoek naar iemand anders die onze werkgroep kan versterken. Mocht je denken: “Dat lijkt mij wel wat, wat houdt het in?”, informeer gerust via eerder genoemd mailadres.

Hopelijk zien we elkaar op woensdag 9 december.

Werkgroep EHC,
Maryse, Annette, Brigitta en Manon

We gaan weer sparen

plus

Afgelopen week is boodschappenpakketten actie bij supermarkt Plus weer begonnen. Bij voorgaande edities van deze actie toonden inwoners van Harmelen zich buitengewoon bereid iets aardigs te doen voor dorpsgenoten, die het niet makkelijk hebben. Die traditie willen zowel de Plus als de drie Harmelense kerken graag voortzetten. Daarom heeft de pakketzegeldoos weer een prominente plaats gekregen in de supermarkt.
Inwoners van Harmelen kunnen daarin boodschappenpakketzegels doen, die zij zelf niet gaan gebruiken. De drie kerken van Harmelen bevelen de actie van harte bij je aan. Er werden in de afgelopen jaren honderden pakketten bij elkaar gespaard, die met enthousiasme werden ontvangen door onze medemensen.
Doe je ook mee om deze mooie Harmelense actie tot een succes te maken? De actie loopt t/m 30 januari 2021.

Nagekomen 21-1-2021
Veel mensen gebruiken niet alles van hetgeen in het pakket zit. Niet-volledige Plus-pakketten kunnen worden ingeleverd bij de Bavohof. 
PCI zal er voor zorgen, dat deze spullen bij de Voedselbank terecht komen.

herinneringsboomOm aandacht te geven aan onze overleden dierbaren, konden alle belangstellenden vanaf 1 november in de dagkapel gebruik maken van de herdenkingsboom. Hierin konden hartjes of sterren gehangen worden.

Na Allerzielen is de boom overgebracht naar 't Spijck. 
Aanvankelijk was het de bedoeling dat deze boom tot 15 november hier zou staan.

Omdat er nog steeds nieuwe harten in werden gehangen, is besloten dat de boom in principe tot januari op de begraafplaats zou blijven staan.

De boom is op 6 januari 2021 meegenomen van 't Spijck en naar de Bavohof gebracht. Er wordt nagedacht wat er met de houten sterren en hartjes met teksten wordt gedaan.
Zoals u weet, doen wij er in de Bavo-kerk alles aan om in coronatijd een veilige omgeving te creëren, waarin we samen kunnen vieren. Dit doen we omdat wij bezorgd zijn over de toeneming van het aantal besmettingen en het risico dat er veel meer zieken komen. In ons kerkgebouw lukt het bewaren van de corona-afstand met maximaal 100 mensen in de kerk. In die zin waren we onaangenaam verrast met de berichtgeving, dat er nog maar 30 kerkbezoekers worden toegestaan. Het gaat om een dringend advies van de overheid, dat wij dan ook opvolgen.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.Voor het bijwonen van de viering moet u zich elke week opgeven bij het Bavo-secretariaat (tel. (0348) 44 13 20 of via een e-mail aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of via een klik op het plaatje) en reserveren voor de aankomende zondag. Bij vieringen met een bijzonder karakter, zoals een kinderwoorddienst of een jongerenviering, krijgt de groep, die uitgenodigd wordt, voorrang.

Het kan dus zomaar zijn dat er een keer geen plaats is. Gelukkig is het ook mogelijk de viering thuis te beluisteren via kerkdienstgemist.nl.
Andere van belang zijnde actuele informatie, die verband houdt met het coronavirus, kunt u hier vinden.

Hoe deze periode met extra maatregelen gaat verlopen, weten we nu nog niet. Via deze Bavo-website en de wekelijks verschijnende nieuwsbrief, houden wij u zo goed mogelijk op de hoogte.

Het liefst zouden wij iedereen willen ontvangen in de kerk. Ook wij vinden het heel vervelend om zo te passen en te meten. Maar we doen het om iedereen veilig door deze periode te laten komen. En u kunt daarbij helpen door de afspraken goed op te volgen. 

Namens de kerkcommissie en pastoraatgroep,

Gerard Kooijman en Frank van Rooijen

Nieuwe website en sloganactiekerkbalans2021

In 2021 vindt Actie Kerkbalans plaats van zaterdag 16 tot zaterdag 30 januari. 

De Actie Kerkbalans 2021 heeft als motto: ‘Geef vandaag voor de kerk van morgen’. “Al generaties lang is de kerk voor ontelbaar veel gelovigen van grote betekenis,” aldus de actiekerkbalans2021 geefvandaagvoordekerkvanmorgenorganisatoren van de geldwervingsactie. “In de kerk wordt gebeden, gezongen, gerouwd en gevierd. Mensen komen samen om hun geloof in God, maar ook hun levenservaringen, te delen. Dat geeft een bijzondere band. Kerkleden willen gastvrij zijn naar hen die God nog niet kennen maar ook naar jonge mensen die hun leven nog voor zich hebben en dat willen delen met God en met elkaar. Door vandaag te geven, 
kan de kerk ook morgen doen waar ze al eeuwenlang voor staat. Dit is het verhaal achter de nieuwe slogan: ‘Geef vandaag voor de kerk van morgen’.”

Kerkbalans is een gezamenlijke actie van de Rooms-Katholieke Kerk, de Protestantse Kerk, de Oudkatholieke Kerk van Nederland, en, sinds 2018, de Evangelische Broedergemeente. Al sinds 1973 werken kerkgenootschappen samen in de Actie Kerkbalans en doen zo een beroep op de plaatselijke geloofsgemeenschappen voor een financiële bijdrage. Jaarlijks vragen zij hun leden in de tweede helft van januari een financiële bijdrage te leveren aan hun eigen plaatselijke kerk.

Voorbereiding

Dinsdag 12 januari was het weer zover: de voorbereiding van de Kerkbalans! Alle uitgedraaide brieven voor de hoofdbewoners en de thuiswonende jongeren werden samen met de brochure in de enveloppen gestopt. 

Dit jaar moest er ‘Coronaproof’ gewerkt worden. Dit betekende voor de 10 vrijwilligers: handen ontsmetten, mondkapje op tot je zit en tafels 1,5 meter uit elkaar. 
Het mocht de pret niet drukken, het was weer ouderwets gezellig met appeltaart en koffie dit keer aan de eigen tafel. 

Alle nieuwtjes in het dorp vlogen weer over tafel maar na ruim 2 uur was de klus geklaard. 

De dozen werden ingepakt en opgehaald door Thea de Wit om ze uit te rijden naar de coördinatoren van de Wijkopbouw. 

Alle vrijwilligers weer geweldig bedankt en tot volgend jaar!

De foto's geven een beeld van de voorbereiding.

​​
IMG 0312 IMG 0313
IMG 0316 IMG 0317
IMG 0325 IMG 0327 IMG 0329
IMG 0318 IMG 0319
IMG 0320 IMG 0321
 IMG 0322 IMG 0323 IMG 0324 
 IMG 0332 IMG 0334 
IMG 20210112 101327  

 

Corona richtlijnen voor kerkbezoekers van de H. Bavo

Coronavirus

U loopt kans op besmetting door bij een geïnfecteerde persoon in de buurt te komen en doordat hij/zij in uw richting hoest of niest. Men kan het virus ook krijgen door aanraking van een besmet persoon of een besmet voorwerp of oppervlak. Het virus kan op een oppervlak enige tijd blijven voortbestaan.

Richtlijnen RIVM

Vanaf 1 juli 2020 mochten er 100 mensen aanwezig zijn. Inmiddels is dat naar beneden bijgesteld naar 30 (klik hier)! Religieuze en andere kerkelijke bijeenkomsten kunnen alleen dan plaatsvinden, wanneer een veilige afstand van 1.5m is gewaarborgd. Voor alle activiteiten geldt dat hierbij de richtlijnen van het RIVM inzake hygiëne, afstand, gezondheid, kwetsbare personen e.d. in acht worden genomen:
- geen handen schudden;
- hoest en nies in de elleboog en gebruik van papieren zakdoekjes;
- thuis blijven bij verkoudheidsklachten en/of verhoging van jezelf of van de huisgenoten.

coronavirusIn dit document worden updates geplaatst in verband met het coronavirus. Als een geplaatste update niet meer actueel is, wordt deze verwijderd.

Persconferentie 20 januari (geplaatst 20-1-2021)
Vanaf maandag 25 januari gelden nieuwe aantallen kerkgangers bij een uitvaartdienst: 50 in plaats van 100.
Voor de overige maatregelen klik hier.

Maximaal 30 kerkgangers (geplaatst 31-12-2020)
Ook in het nieuwe jaar 2021 mogen maximaal 30 kerkgangers aanwezig zijn bij vieringen in onze Bavo-kerk: klik hier.

Wij zijn er klaar voor, vanaf 5 juli kunt u weer naar de Bavo-kerk (gewijizigd 8-10-2020)
Wij vinden het heel fijn als u er weer bent. 
Zoals u weet moet iedereen op 1.5m afstand blijven en zich houden aan de afspraken: 
- heeft u klachten dan blijft u thuis;
- reserveer een plekje in de kerk;
- gebruik desinfectans.
Klik hier voor meer informatie.

Pastoraal team is er voor jou
Wil je even rustig praten, je zorgen delen, wellicht samen bidden. Ook nu, juist nu, willen we er als Pastoraal Team voor je zijn. We worden al heel veel gebeld. Wil ook jij met één van ons praten? We zijn in ieder geval bereikbaar van 9.00-17.00 uur op de volgende dagen:
- maandag en dinsdag pastoraal werkster Hedwig Mensink: 06 - 20 98 07 48
- woensdag en vrijdag pastoraal werkster Marion Korenromp: 06 - 23 87 54 99
donderdag en vrijdag pastor Nowara: 06 - 28 47 86 36
zaterdag en zondag pastoor Van der Vegt: 06 - 24 16 30 35

Als Bavo-geloofsgemeenschap zijn we er niet alleen voor onszelf. We willen ons ook graag inzetten voor anderen. 24uurvanwoerden
Dat is immers wat het evangelie van ons vraagt. De werkgroep Vitaliteit ziet een mooie uitdaging in het deelnemen aan:

De 24 uur van Woerden

Dit is een groots opgezette wandelestafette in stadspark Molenvliet in Woerden (klik hier voor de site).

Leven met kanker 

Mensen met kanker hebben steun nodig. Ook onze steun! Laat zien dat zij er niet alleen voor staan. Kanker heb je niet alleen.

De opbrengst gaat dit jaar dus naar twee projecten:

  • Inloophuis ‘Leven met kanker’ in Woerden (klik hier voor website)
  • Onderzoek naar de behandeling van leukemie bij kinderen in het Prinses Maxima Centrum in Utrecht (klik hier voor de website)

Wat, waar en hoe?

Om te laten zien dat mensen die leven met kanker er niet alleen voor staan, wandelen enthousiaste deelnemers 24 uur lang in estafettevorm door stadspark Molenvliet in Woerden. Woerden maakt er echt een feest van (zie later in de Woerdense Courant): eettentjes, artiesten, loterij en een knallende afsluiting op zaterdag. Heel indrukwekkend is de heldenronde op vrijdagavond om 22.00 uur: langs de hele route worden dan gedenklichten geplaatst, met daarop de namen van je helden: iemand die jou inspireert, iemand die vecht tegen kanker, iemand die aan kanker overleden is, iemand die je wilt eren, iemand die je wilt gedenken...

Als Bavo-gemeenschap doen we graag mee. We hopen dat veel enthousiaste Bavo-deelnemers zullen meelopen. Iedereen (jong of oud, parochiaan of niet) kan deelnemen en zich voor minimaal € 10,-- inschrijven om minimaal één uur mee te lopen in de estafette, maar vaker en langer mag ook (voor elk uur dat je wandelt dus € 10,--).
De tocht begint vrijdag 15 mei om 17.00 uur en eindigt zaterdag 16 mei om 17.00 uur.

Gelezen op de website De 24 uur van Woerden

Door alle maatregelen rondom de coronacrisis zijn ook wij genoodzaakt ons mooie event te verplaatsen.
De nieuwe data zijn 28 en 29 mei 2021
.

Wij doen mee als Bavo-gemeenschap. De bedoeling is dat er elk uur van de dag en de nacht zoveel mogelijk mensen meelopen, minimaal 48 mensen uit onze Bavo-groep. Dat moet toch lukken met de Bavo!

Bij het startpunt geef je na het uur het stokje door aan de volgende wandelaar(s). De teamcaptain is André Severs, geassisteerd door Sjaak Gresnigt.

Je kunt je natuurlijk ook laten sponseren. En als je niet kunt meelopen, kun je toch de goede doelen en de deelnemers steunen door een bedrag over te maken op onderstaand banknummer. Laat het motto zijn:

Opgeven bij André Severs, bij Sjaak Gresnigt of telefonisch: 06 - 11 00 48 56.
Daarbij vermelden: je naam of de namen en het uur of de uren waarvoor je wilt inschrijven. Bij Sjaak kun je ook terecht voor een licht dat jezelf kunt beschilderen voor jouw held in de Heldenronde.
Het verschuldigde bedrag s.v.p. overmaken op: NL85RABO0325310238 t.n.v. AJM Severs. Daarbij vermelden: naam en of het is voor deelname of sponsering.

sjaakandre2020
You’ll never walk alone...
wapenaartsbisdomDe pastorale brief (klik hier) bij gelegenheid van het jaar van de Eucharistie heeft als titel: “De Eucharistie (weer) herbeleven als een kloppend hart van het geloofsleven”. In de brief kondigt de aartsbisschop onder meer het plan aan om paal en perk te stellen aan woord- en communievieringen.

De kardinaal raadt gelovigen aan om vanwege de zondagsplicht naar een andere kerk te gaan waar wel een eucharistieviering is. In onze parochie van de H. Drie-eenheid is de Nicolaasbasiliek in IJsselstein als eucharistisch centrum aangewezen. Daar is elke zondag een eucharistieviering. 

repaircafeIn de afgelopen maanden kon geen openstelling plaatsvinden van het Repair Café i.v.m. het coronavirus.
Tot nader order zal dat in 2021 niet anders zijn.

In Nederland gooien we ontzettend veel weg. Ook dingen waar bijna niets mis mee is en die na een eenvoudige reparatie weer prima bruikbaar zouden zijn. Helaas zit repareren bij veel mensen niet meer in het systeem. Mensen weten niet meer hoe dat moet. Reparatiekennis verdwijnt snel. Maar er zijn ook mensen, die deze praktische kennis nog wel bezitten.
Repair Cafés zijn gratis toegankelijke bijeenkomsten, die draaien om (samen) repareren. Er is gereedschap en materiaal aanwezig om alle mogelijke reparaties uit te voeren. Op kleding, meubels, elektrische apparaten, fietsen, speelgoed etc. Ook zijn deskundige vrijwilligers aanwezig, met reparatiekennis en – vaardigheden op allerlei terreinen.
Bezoekers nemen van thuis kapotte spullen mee. In het Repair Café gaan ze samen met de deskundigen aan de slag. Zo valt er altijd wel wat te leren. Wie niets heeft om te repareren, neemt een gratis kop koffie of thee (een vrijwillige bijdrage mag ook!). Of gaat helpen bij een reparatie van iemand anders. 

logowijkopbouwEr is nog één vacature binnen onze vrijwilligersgroep: 
- wijk 9A - Nassaupark, Oranjepark.
Als u er wat voor voelt om onze geloofsgemeenschap in deze wijk te vertegenwoordigen, neem dan contact op met Ineke Hakkennes, tel. (0348) 56 09 30.

Wat wordt er van u verwacht?
De contactpersoon van een wijk brengt een welkomstbezoek aan nieuwe leden van onze Bavo-gemeenschap. Tevens besteedt zij/hij namens de gemeenschap aandacht aan geboorte, huwelijk, jubileum, communie, vormsel of een andere feestelijke gelegenheid.

Op verzoek of op eigen initiatief van de wijkcontactpersoon, bezoekt hij/zij langdurige zieken en nabestaanden. Ook komt hij/zij langs bij 75, 80-jarigen en ouder, met een verjaardagsroos.

U bezorgt jaarlijks een kerstkaart en de brief van de Kerkbalans namens de Bavo-geloofsgemeenschap.

Kijk voor meer informatie op deze pagina.

4e kwartaal 2020

De collectes onder de vieringen t.b.v. de eigen geloofsgemeenschap hebben in het 4e kwartaal van 2020  € 1.819,- opgebracht.
In de kapel Huize Gaza ook in dit kwartaal geen vieringen.
De opbrengsten van de overige collectes waren:
- 18-10 Wereldmissiedag € 86,25
- 08-11 Oecumene € 44,-
- 15-11 Deurcollecte Jong Nederland Harmelen € 28,-
- 29-11 en 13-12 Bisschoppelijke Adventsactie € 155,20
- 06-12 en 20-12 Solidaridad € 189,80
- 25-12 kerstcollecte t.b.v. de Stichting Edukans, toekomst voor kinderen en jongeren in ontwikkelingslanden € 66,60

Alle goede gevers hartelijk dank voor uw gaven.

3e kwartaal 2020

De collectes onder de vieringen t.b.v. de eigen geloofsgemeenschap hebben € 3.793,- opgebracht.
De opbrengst van de extra collectes was:
- 30-08 voor de MIVA (missie verkeersmiddelen actie) € 189,20
- 06-09 voor de PCI collecte 3 gezamenlijke kerken Harmelen € 106,75
- 20-09 voor PAX (vredeswerk) € 88,35

In de kapel Huize Gaza zijn ook in het 3e kwartaal helaas geen vieringen geweest. Er was dan ook geen collecte-opbrengst.

Goede gevers: hartelijk dank voor uw gaven.

2e kwartaal 2020

In verband met de coronacrisis konden er in het tweede kwartaal geen vieringen worden gehouden. Daarom waren er ook geen inkomsten uit collectes.

passiespelen2021Het bestuur van De Passiespelen in Tegelen heeft kennis genomen van de maatregelen van de regering rondom het COVID-19 virus. Een van de maatregelen is dat openbare bijeenkomsten tot 1 juni 2020 verboden zijn. 
Dit betekent dat de repetities van De Passiespelen niet voor 1 juni kunnen worden hervat en dat maakt het onmogelijk om een verantwoord passiespelseizoen in 2020 te organiseren.

Het bestuur heeft dan ook met pijn in het hart moeten besluiten om de Passiespelen 2020 niet door te laten gaan en te verplaatsen naar 2021. De Passiespelen zullen in 2021 plaatsvinden van 18 april t/m 29 augustus 2021.

Voor meer informatie klik hier.

pastoorVdrVegt Dsc 2647Onder de titel Vegtpraat brengt pastoor Van der Vegt u op de hoogte over wat hem bezig houdt.

De laatst verschenen editie kunt u lezen als u hier klikt.

jubileumkrantHet eeuwfeest van onze H. Bavo-kerk is gevierd. We kijken terug op een zeer geslaagde periode.

Eén van de activiteiten was het laten verschijnen van een jubileumkrant, die inmiddels 4x is verschenen. De krant is huis-aan-huis in Harmelen verspreid. In editie 4 wordt u speciale aandacht gevraagd voor het adopteren van een glas-in-loodraam. Bij de afsluiting van de restauratieperiode werd editie 5 verspreid.
Als u op onderstaande link drukt, kunt u de verschenen edities nog eens bekijken.

Editie 1: september 2016
Editie 2: 09-02-2017
Editie 3: 01-06-2017
Editie 4: 28-09-2017
Editie 5: september 2018

weetjes

De datum vòòr het onderwerp is de datum van plaatsing van de link. Is er achter een onderwerp een datum ingevuld, dan vindt op die datum de genoemde activiteit plaats.

20-01-2021 Jongeren op weg naar WJD 2023 (30-1-2021)
07-01-2021 Stille Omgang afgelast (20/21-3-2021)
27-12-2020 Kind-op-schootvieringen
18-11-2020 De kerk van alle kanten (3 en 17-2)
22-09-2020 Tentoonstelling Body Language, Utrecht (tot 27-1-2021)
22-08-2020 Week van gebed (17/24-01-2021)

Achter het woonzorgcentrum Gaza aan de Schoollaan bevindt zich de RK Begraafplaats, behorende bij de parochie van de H. Bavo, Harmelen.
De H. Bavo-parochie bestaat vanaf 28 mei 2010 niet meer omdat op die datum het Aartsbisdom Utrecht het oprichtingsdecreet voor de nieuwe parochie H. Drie-eenheid heeft getekend. Daarvan maakt de Bavo-geloofsgemeenschap deel uit.

De begraafplaats is gesloten: er wordt niet meer begraven.

TarievenAls u hier klikt, kunt u de tarieven lezen zoals die gelden vanaf 1 januari 2021.
avgHet zal u niet ontgaan zijn, dat op 25 mei 2018 de nieuwe privacy wetgeving Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht is geworden.

In de nieuwe wetgeving worden eisen gesteld aan de manier waarop persoonsgegevens op onze Bavo-website zichtbaar zijn. Zo mogen namen, e-mailadressen en telefoonnummers niet zonder toestemming worden opgenomen in de database. 

Zoals u weet wordt uw privacy binnen onze parochie/in onze geloofsgemeenschap gewaarborgd. Er wordt uiterst zorgvuldig met persoonsgegevens omgegaan.
Er is wet- en regelgeving, waaronder de AVG (Algemene Verordening Gegevens-bescherming).

Deze AVG-regels zijn nu zichtbaar op de website op de laatste regel van iedere pagina.
gastenboekAls u op het plaatje klikt kunt u in het gastenboek van de Bavo-gemeenschap kijken.

U kunt niet alleen de geplaatste berichten lezen, u kunt ook een bericht achterlaten.
Onze gemeenschap beschikt over een kleine bibliotheek. 

Op het gebied van catechese, diaconie, liturgie en gemeenschapsopbouw zijn er verschillende boeken, brochures en/of tijdschriften te vinden. Er is vooral een rijke verzameling aan bijbelboeken voor jonge kinderen. Bovendien is er veel informatie vanuit het bisdom. Alle boeken kunnen geleend worden.

De bibliotheek is gehuisvest in de serre van de Bavohof en is toegankelijk tijdens de openingsuren van het secretariaat en voor werkgroepen tijdens hun bijeenkomsten.
© 3eenheidparochie 2012 - 2021          --- AVG-verklaringen --- ↑ Top